2009-07-29

1970-talets webb

I maj 2009 lades utvecklingen av spelet Duke Nukem Forever ner. Det anmärkningsvärda var att utvecklingen pågått sedan 1997. Tolv år i den branschen är ungefär hur länge som helst. [ Uppdaterat: Utvecklingen återupptogs 2010, och DNF släpptes 2011. Betygen var sådär. ]

Fast när det gäller vaporware så står det sig slätt mot vad som nog är rekordinnehavaren: Xanadu.


Det var 1960 som Ted Nelson lär ha startat projektet, åtminstone i dess allra, allra första form. Idén gick ut på att utföra något som han 1965 började kalla hypertext – japp, det var han som myntade begreppet – på nätet. Konceptet hade funnits tidigare, även på papper skulle man kunna säga, i dess moderna form lades det fram 1945 av Vannevar Bush:
He described the device as an electromechanical desk linked to an extensive archive of microfilms, able to display books, writings, or any document from a library. The Memex would also be able to create 'trails' of linked and branching sets of pages, combining pages from the published microfilm library with personal annotations or additions captured on a microfilm recorder.
1972 blev den första demo-versionen av Xanadu klar (bilden är från det året), och intresserade och nyfikna började samlas. Så småningom fick man upp ögonen för datanätverk. 1974 formulerades Xanadu med nätet som en förutsättning: nu myntades begreppet docuverse för dess universum av parallella dokument, eller vad vi kallar webben.

Att ta en snabbtitt på Xanadu är egentligen ogörligt. Delvis för att det är så likt webben, men samtidigt så olikt. Se ”de 17 reglerna” för att få en antydan. Användare är "uniquely and securely identified"; ett system för royalty förutsätter att problemen med mikro-transaktioner lösts; dokumenten (de kallas inte filer) har ingen absolut placering utan kan flyttas runt efter behov; det finns versionshantering av rubbet; det är helt fokuserat på text; med mera.
HTML is precisely what we were trying to PREVENT -- ever-breaking links, links going outward only, quotes you can't follow to their origins, no version management, no rights management.
- Ted Nelson

Varför det gick som det gick – tja – som ofta i sådana här sammanhang finns det nog inte ett enda, enkelt svar. Men det kan vara intressant att försöka reda ut, även om det nog inte innebär att man blir vaccinerad mot att göra liknande misstag själv. Storslagna men luddiga målbeskrivningar ligger nog bra till, liksom kanske Ted Nelsons person. Han har ADD och verkar inte vara helt lätt att samarbeta med; tveklöst intelligent, otroligt kreativ, absolut, men inte helt lätt, som sagt.

Hans böcker har nog haft större genomslag än något annat han gjort. 1974 skrev han Computer Lib, en märklig och tidstypisk skrift som hade mycket stor betydelse för den gryende hackerrörelsen. 1977 gavs The Home Computer Revolution ut. Den översattes till svenska Hemdatorrevolutionen! som gavs ut 1979. Något senare blev den förresten den första bok i ämnet som undertecknad läste.


Wikipedia: Xanadu; Xanadu#"De 17 reglerna"
Gary Wolf, "The Curse of Xanadu", lång artikel från 1995 i Wired
Download Xanadu: "Welcome to Xanadu(R) Space(TM) (Sorry, Windows only)"

En särskild kommentar ang. bilden: Den är fejk.
Note that the photograph is a simulation: there were practically no office computers with screens in 1972; this is a cardboard model on top of a typewriter, with a celluloid picture to look like a screen. A nice friend of mine named Pat is the model.
- Ted Nelson: Transpointing Windows

4 kommentarer:

Lena Synnerholm sa...

Uttrycket ”storslagna men luddiga målbeskrivningar”, ger mej obehagliga associationer. Många arbetsgivare använder det som förevändning, för att tvinga sina anställda att jobba mer, än som är hälsosamt för dom. Jag menar inte att det är det normala, bara att det är ett spritt missbruk.

Carcass sa...

Hej, det stämmer inte riktigt det där med 12 år lång tid. Det beror såklart på typ av spel, men många spel som baseras från något Hollywoodskt tar ofta 5+ år från ax till limpa.

Hexmaster sa...

Carcass: Jag ser vad du skriver, men står fast vid vad jag skrev; tolv år är en extremt lång utvecklingstid. Även fem år låter väl långt, det kan inte vara så förfärligt många spel som tagit den tiden?

Kan även tipsa om Wikipedia-kategorin Vaporware

Hexmaster sa...

Kan även nämna att Bill Gates lyxkåk kallas "Xanadu 2.0". Knappast efter Nelsons övningar, ej heller Kublai Khan eller Coleridge, men citizen Kanes tillhåll.