Har ni haft Dacke (ca 1510-1543) utanför knuten? Finns det något spår i trakten av honom eller hans män? En grotta som användes som gömställe, eller ett slagfält, en nedgrävd skatt, eller ...
Kartan ovan visar Kinda kommun i Östergötland. Den kommer från en fin PDF på deras hemsida där de markerat en mängd platser som förknippas med Dacke. Påfallande många av uppgifterna är markerade "Lokal tradition", och det är mumma för oss som har en särskild svaghet för uppgifter som nog inte håller i vetenskapens kalla ljus. För nog är det märkvärdigt hur många skrymslen och vrår ute på bygden som Dacke lyckats göra tillräckligt med väsen i för att det skall hålla sig i levande minne 450 år senare? När det begav sig tillhörde förresten Kinda det landskap som främst förknippas med honom och fejden 1542-43, nämligen Småland:
Över hela Småland är det samma sak, från gränsen till Blekinge och Skåne upp till skogsbygderna mot Östgötaslätten, det forna Dackeland. Finns det en håla eller grotta, så finns det också ofta en legend om att Dacke skulle ha gömt sig där. Att han under det år upproret pågick skulle ha hunnit med att gömma sig på så många platser är en orimlighet.Ur Per Olins fint titulerade skrift Der vid Kijssa åhm en morgon tideliga, också den tillgänglig på Kindas hemsida. Efter slutsatsen i ovanstående citat mjukar han upp sin ståndpunkt något:
Men upproret bestod inte bara av en här under ledning av Nils Dacke, det var många större och mindre förband med lokala bondeledare som praktiserade gerillakrigföring i de småländska skogarna. Så visst kan det ändå finnas sanning bakom dackelegenderna.Nu kanske Olin är diplomatisk för att även i fortsättningen kunna möta invånare för vilka respektive lokala traditioner icke är förhandlingsbara; men bortsett från att visst, några av legenderna kan ha verklighetsbakgrund, så är jag övertygad om att den absoluta merparten inte alls har det. Helt enkelt för att det är så väldigt typiskt för sägner och faktoider, i synnerhet de som vandrar: de har en mycket stark tendens att klibba fast vid kända namn och händelser eftersom de överlever bättre i sådant sällskap. [Se även bloggposten Hexmasters faktoida attraktionslag]
Kinda kommun: Dackeland; Dackefejden i Kinda
2 kommentarer:
När Nils Dacke levde så räknades Kinda till Småland. Det var väl främst administrativa förändringar under 1500- och 1600-talen som ledde till att Kinda och Ydre kom att bli östgötska.
Misstänker att lokala traditioner är smittsamma; om en bygd har en intressant historia så vill grannarna inte vara sämre...
Kindas tillhörigheter kände jag inte till, tack för tipset.
Smittsamma, tja, i viss mån kanske - om vi pratar det allra första ursprunget - men jag är helt övertygad om att de som för berättelserna vidare verkligen tror på dem.
Däremot kan de smitta på så sätt att samma historier återfinns i olika sammanhang, ofta anknutet till traktens mest kända person/plats/händelse - som på så sätt kan bli våldsamt överlastad. Den som jag själv hört mest om är Margareta Hvitfeldt, så paff jag blev när jag fick höra att flera av historierna om henne är flera hundra år äldre än så...
Skicka en kommentar