2019-06-27

High on Kai

High on Kai: When you get your new graphics package, don't insist on putting every effect on your Web pages.
- Rees, White och White: Designing Web Interfaces (2001)

Samtliga rekommendationer (även de jag inte citerat) ger flashbacks till webbens barn- och ungdom, då det inte var något konstigt att lägga snurrande @ och blinkande* text på en mönstrad bakgrundstapet av eldsflammor eller tegelvägg. Men den design fault jag markerat sticker ut. "High on Kai" – vad eller vem är Kai, och hur blir man "hög" på det?

Kai Krause föddes i Tyskland 1957. När han var 19 flyttade han till Kalifornien för att jobba med (elektronisk) musik, och i den miljön blommade han upp. Så småningom upptäckte han hemdatorer, datorgrafik och Photoshop, och bekantade sig grundligt med dessa fascinerande företeelser. Under det tidiga 1990-talet skrev han ett antal tips och handledningar steg-för-steg som fick samlingsnamnet Kai's Power Tips & Tricks for Adobe Photoshop.
I recommend a 24 bit card as one of the first things to upgrade to.
- Kai Krause

För ett knappt kvartssekel sedan var jag en av dem som lusläste tipsen. Jag skrev även ut dem, och band ihop dem till en lathund deluxe. För de gjorde det inte bara möjligt att enkelt skapa sällsamt professionella och hypermoderna effekter, utan gav även djupare förståelse för datorgrafik i allmänhet och Photoshop i synnerhet.

Då hade Kai redan skapat en grafisk verktygslåda som fick heta Kai's Power Tools, KPT. Det var inte ett fristående program utan filter/plugins för exempelvis Photoshop. Med dessa verktyg kunde man lättare, snabbare och snitsigare än någonsin skapa allehanda reliefer, blänk och tredimensionella effekter, där man i realtid kunde ställa in alla möjliga parametrar (blankhet, skuggor, psykedelika etc). Jag vågar påstå att alla som varit ute på webben över huvud taget har sett grafik som skapats i KPT; och ju längre du varit med, desto mer sådant har du sett.

Som skärmdumpen ovan visar var det inte bara resultaten som skiljde sig från mängden, utan även verktyget och dess gränssnitt. Nog var detta framtiden! – Nej, skulle det visa sig. Men när det begav sig så kändes det som framtiden. Det var också en sorts high on Kai.

Ett exempel i mängden är page curl. Tidigare hade sådant krävt sin photoshoppare ... Med KPT fanns det som ett färdigt filter: Ställ in parametrarna i realtid för en snygg tredimensionell effekt. Omöjligt att tröttna på!

Den nya sortens gränssnitt återkom i flera program från Kai Krauses MetaTools. Som här "landskapsgeneratorn" Bryce, där vem som helst kan leka fram naturtrogna landskap med berg och sjöar, molniga himlar och solnedgångar.

Så småningom gick MetaTools ihop med en bunt andra företag till MetaCreations. KPT-vågen höll i sig ett tag men inte mer. Sedan tidigt 00-tal är det flat design som gäller, ett rent och platt formspråk. Jag ser det som en reaktion mot överdrivet bruk av KPT: Alla skuggor, reliefer och grejer som såg så fantastiska ut de första 10, 100 och 1000 gångerna, men som så småningom tappade nyhetens behag.

Kai Krause förefallet att ha lagt programmerandet bakom sig. 1990-talets framgångar gjorde det möjligt för honom att skaffa sig slottet Rheineck utanför Bad Breisig i västra Tyskland. Där bor han än idag.

* Om ordet "blinkande" blinkar hos dig, så har du en verklig årgångsbrowser. Blink-taggen lanserades för världen i Netscape Navigator och hölls vid liv ett par versioner framåt. Av de andra märkena valde några att implementera taggen, andra inte. Den kanske onödigaste taggen hittills självdog så småningom, saknad av ingen.

Inga kommentarer: