2018-02-16

På riktigt eller data?

- HusmanHagberg: Åkerliden i Mullsjö

Bland annat material som cirkulerar i sociala medier så ser man då och då mäklarannonser som folk finner anmärkningsvärda av en eller annan anledning. Det som slog mig här var att flera interiörer såg påfallande artificiella ut, ännu mer än det underbara gröna rummet ovan; jag hade kunnat svära på att de renderats, kanske av samma program som mäklaren tagit fram bilderna på våningsplanen med. Tills jag såg bilderna på en ordentlig skärm och insåg att jaha, hm, det ser verkligen ut så där.

Det var den "faktoida" biten, eller meta-faktoiden: Jag trodde att verkliga bilder var fejk. Sedan finns det naturligtvis en annan anledning att studera ett stycke extremt välbevarat svenskt 1970-tal men den behöver ni som tillhör målgruppen inte få förklarad för er.

4 kommentarer:

Magnus sa...

En anledning är kanske att det är åtminstone två exponeringar i bilden.
Det går inte att få uteljuset och inneljuset så på samma bild itan manipulation. Iaf inte än.

Brid sa...

Precis sådär såg det ut hos min dagmamma. Delvis samma planlösning också, fast det huset var nog mindre.

Hexmaster sa...

Magnus: HDR då?

Magnus sa...

Jo, fast det är väl fortfarande flera exponeringar i dagens lösning?