2017-04-04

SOS med smör eller snaps?

Dum fråga kan tyckas, då ju smör och snaps är helt oundgängliga i den kulinariska klassikern. Men så här då: Vad betyder SOS?

Själv har jag hittills aldrig hört någon annan uttolkning än Smör, Ost och Sill. Kanske har jag tänkt någon gång att det där smöret känns överflödigt att specificera, men varför inte, när man får en så käck förkortning. Men så såg jag detta:
Den ursprungliga betydelsen för SOS på krogen är Snaps, Ost och Sill.
- Svensk dryckeskultur (Altia), en folder som kom i en sån där liten låda med blandade småflaskor

Slagningar ger inget glasklart besked. Smöret är avgjort vanligast, men snapsen ger inte så få träffar den heller. Vilken som är äldst vet jag inte (än), inte ens hur länge förkortningen alls förekommit i matsammanhang. Rimligtvis är den senare än 1908 då SOS antogs som internationell nödsignal (se faktoider.nu: SOS). Att snaps-versionen är äldst låter rimligt; kanske ersättningen med smöret var en sorts alkoholpolitiskt statement..?

Här kräves, som så ofta, mer forskning.

Uppdaterat 22 juni 2020: Efter att ha grävt lite har jag sett belägg för förkortningen från 1920-talet. När tolkningen anges är den alltid smör, ost och sill, aldrig något annat. Så idén att SOS skulle stå för något annat får utgå, tills bättre belägg dykt upp.

1 kommentar:

Pelle Sten sa...

Jenny Damberg borde veta mer. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/494175?programid=4747