2011-07-25

Måndagsfråga: Kort

6 kommentarer:

Joakim sa...

Jag skulle gissa på bokstaven N. Loket är definitivt i skala N, och "N-ordet" figurerade i Simpsons rättegång. Någon tydlig koppling till övriga bilder har jag dock inte.

Alatius sa...

Levitation genom Meissnereffekten. Kanske är det så att supraledaren är kyld med kväve (N)?

Eftersom titeln på måndagsfrågan är "Kort" var jag först inne på att den röda tråden skulle vara "Nm", som i nanometer men också "nio millimeter". Men jag kan inte få ut "Nm" från de övriga bilderna...

Joakim sa...

Så är det säkert! Flytande kväve används i detta experiment, till exempel. Och en neodymium-magnet, så där finns en N-kandidat till, men i vårt fall är det väl mindre sannolikt med tanke på färgen.

Hexmaster sa...

Så N-skalan var så enkel? Där ser man. Eller jag. :-)

Trean är avgjort knepigast. Som vanligt har ni två dagar på er.

Mortimer sa...

N ray!

http://en.wikipedia.org/wiki/N_ray

Lena Synnerholm sa...

Jag tänkte först "fingeravtryck", när jag såg det.