2011-07-08

Astronautens homeopatiska självmord

Inför ett hundratal nyfikna Almedalsbesökare drack Christer Fuglesang sin överdos av sömnmedlet Coffea Alfaplex i eftermiddags.
- Jag mår alldeles utmärkt. Jag kan väl säga att jag känner mig varken bättre eller sämre än strax före den här överdosen, sade han efteråt till SvD.se:s reporter på plats.

- Fuglesang genomförde sitt "självmordsförsök", SvD 7 juli 2011

Att påvisa hur värdelösa homeopatiska medel är genom att ta en rejäl överdos "sömnmedel" är en klassisk demonstration. Jag vet inte vem som först kom på idén, men James Randi har utfört den otaliga gånger, och jag har själv fått tillfälle att utföra den inför publik.

För den bredare allmänheten och media var den tydligen ny. När VoF dessutom fick med sin kanske mest namnkunnige medlem, den svenske astronauten, i Almedalen så blev det en bra grej. Vi som bemött kvacksalveri vet hur debattglada förespråkarna är, det tog inte lång stund för SvD:s artikel att få ett fyrsiffrigt antal kommentarer (här).

Man kan hoppas att fler härmed fått upp ögonen för vad homeopatin går ut på: ingenting (snarare än att vara en variant av "naturmedicin" el.dyl.). Kanske rentav Patrik Sjöberg, som i SVT Debatt uttryckte förvåning över att homeopati jämställs med healing. Men de står på precis samma hylla i det vidskepliga skafferiet.

Att homeopati är märkvärdigt populärt inom idrotten gav mig f.ö. impulsen att ge en Snabbkurs i homeopati, tillägnad Yannick Tregaro med kolleger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så gick det som det gick i direktsändningen.
Han föreföll en smula "bladig" som Patrik Sjöberg uttryckte det.

Hexmaster sa...

Jag hängde inte med i hela direktsändningen, men gick det verkligen så illa att Sjöberg var tvungen att tillgripa argument ad hominem?

Eller har vi med någon modig, om än anonym, försvarare av homeopatins imbecilla vanlära att göra?