2021-12-08

Örnnästet redux

Lustigt nog ser man rätt lite av slottets exteriör i filmen. Så jag börjar istället med den maffiga inledningen.

När jag skrev om Örnnästet – Hitlers tänkta högkvarter högt uppe på ett berg – på hemsidan och i en av de första böckerna tog jag upp filmen Örnnästet/Where Eagles Dare (1968). I den framställs ju Schloss Adler/Örnnästet som ett ståndsmässigt nazi-näste uppspetat på en alptopp, endast tillgängligt via linbana eller helikopter. Slottet finns på riktigt, heter Hohenwerfen och ligger i Österrike. Det ligger på en höjd, men inte på en alp. Det har ingenting med något av "verklighetens" örnnästen att göra, vare sig führerhögkvarteret Berghof, det märkliga Kehlsteinhaus eller det führerhögkvarter som verkligen hette Adlerhorst men som ligger långt därifrån.

När jag såg filmen gjorde den stort intryck på mig. Den håller allt fortfarande, tycker jag, även sedan den också passerat de 50 med marginal. Men har den något inflytande idag? På så sätt att folk som har en uppfattning, vilken som helst, om något verkligt eller fiktivt Örnnäste bygger den på filmen? Det vet jag inte – men jag tvivlar på att det kan vara särskilt stort.

Trickfilmandet är inte avancerat, men det behöver det ju inte vara. Särskilt om man verkligen tror att slottet ligger högt på ett berg. Notera den inklippta linbane-anläggningen till vänster i klippan.

En trevlig och annorlunda illustration från 1818. Man ser tydligt att berget ligger högt, men inte  högt och otillgängligt som i filmen.

Bonus: I en klassisk scen från Sound of Music (1965) sitter Julie Andrews & co med Hohenwerfen/Schloss Adler i bakgrunden. Intrycket är ett helt annat än det snöhöljda slott Richard Burton och Clint Eastwood spanar på … (Bonus-bonus: Längst till höger i Sound of Music-scenen kan man se den plats där Örnnästet-scenen spelades in.) Å andra sidan utspelas filmerna nästan vid samma tid: kort efter Anschluss och under kriget, resp. Även i denna scen kan det ha varit pintjockt med nazister där. Inte för att det användes som något högkvarter, eller ens för militära syften, men som Gauführerschule, en skola för politisk och ideologisk utbildning inom partiet.


Inga kommentarer: