2021-12-03

Bocköl

Är bocköl bekant? Det är en sorts lager som ofta är söt, ofta mörk (om än inte lika ofta som jag fått för mig), och alltid hyfsat stark. Eventuell okunskap åtgärdas särskilt väl så här års, då bocköl ofta dricks som julöl.

Varför kallas det bocköl? Sorten stammar från staden Einbeck. Einbeck låter bra likt ein Bock, särskilt i Bayern, där man försökte kopiera stilen. Så blev ölet från Einbeck Ambock, bocköl.

När jag läser om detta trevliga lilla ord får jag ett vagt intryck av att etymologin framställs som ett misstag, att folk skulle hört fel. Det tror jag inte på. Medvetna ordlekar, särskilt i kommersiella sammanhang, är ingenting nytt.

Och jag tror inte alls på den här förklaringen:

En annan förklaring till ölnamnet är att det har att göra med stjärntecknet Stenbocken då ölet vanligtvis bryggs under vintermånaderna.

- Systembolaget: Om ljus bocköl


Källor:

  • Online Etymology Dictionary: bock (n.)
  • Adolf Noreen, Folketymologier, s 6
  • Wikipedia (eng.): Bock


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har alltid trott att det har ett göra med att en getabock förknippas med styrka och maskulinitet. Därav alkoholstyrkan. Så fel jag hade...

Kalle

Anonym sa...

På tjeckiska heter det "Kozel". Riktig översättning för en missförstådd produktnamn?

Hexmaster sa...

… Kozel är alltså tjeckiska för bock – ja, det är en riktig översättning av ett kreativt omtolkat (snarare än missförstått, som jag är inne på) produktnamn. På svenska blir ju bock likadant men hade det hetat något annat skulle vi nog översatt det.