2022-02-07

Lördagsfråga 693: Indianskt

  1. Aztec var en engelsk chokladkaka, tillverkad av Cadbury 1967–1978.
  2. Vitkragad inka Coeligena torquata, en art i kolibri-släktet inkor. Släktet utmärks av att dess fåglar är relativt – för att vara kolibrier – storvuxna, med exemplar som kan väga in på över tio gram minsann. Jag har inte hittat någon särskild förklaring till namnet.
  3. Det berättas att Māyā, drottning i den legendariska och möjligen påhittade staden Kapilavastu, drömde om en vit elefant som kom med en lotusblomma. Sedan begav sig elefanten in i hennes högra sida – och så vaknade hon. Om man i indisk konst ser en scen där en liten elefant svävar ovanför en liggande kvinna är det den episoden som avbildas. Därefter märkte hon att hon var gravid. Resultatet blev Gautama Buddha. Ordet maya är f.ö. en viktig term inom hinduism och buddhism och avser, på ett ungefär, den materiella "verklighet" som ju är mindre verklig än den andliga.
  4. Emil Zátopek, löptränande i filmen Zátopek (2021). Superlöpare och tjeckiskt nationalhelgon som stödde fel sorts kommunister under Pragvåren 1968, och som därför blev kickad från parti och armé, fråntagen förmåner osv. Vilket ju var ett relativt milt straff.

Aztek, inka, maya och zapotek – Wikipedia har en "not to be confused with"-länk från Emils sida till det mellanamerikanska folkets och den förtjänar sin plats, jag vet inte hur många gånger jag stavade fel när jag läste in mig på ämnena. Den knäckte Anonym.


Inga kommentarer: