2018-12-11

Ska vi spela Stockholm?

En person höll en kortlek i handen och frågade:
– Ska vi spela Stockholm?
– Ja, svarade den tillfrågade.
Och så slängde den förste upp kortleken i skyn. Korten singlade då i luften som konfetti och la sig över rummets alla möbler, mattor och golv, vissa rättvända, en del uppochner, huller om buller, några gled in under soffan, överallt låg det kort.
En sekunds tystnad, sedan den avgörande repliken:
– Du är sopgubbe!
- Torbjörn Nilsson: Ulf Kristersson är moderaternas sopgubbe, Expressen 29 september 2017

Nilsson daterar det dåliga skämtet till 80-talet. Även om det inte verkar ha satt några djupare spår i det allmänna medvetandet och exempelvis genererat uppslagsord i encyklopedier så verkar en och annan ändå minnas det. Jag vet inte hur nyfiken jag är på dess historia i övrigt, som exempelvis när det "spelades" i olika landsändar, men en sak skulle jag vilja veta: Varför heter det just "Stockholm"? Finns det varianter med andra namn? Heter det andra saker i andra länder?

8 kommentarer:

Spiring sa...

Min pappa kallade samma "spel" för "Gällivare knack", han var från Luleå / Piteå. (Och född 1943.)

Janne sa...

Vi kallade det "Kung och slav", och eftersom jag är lillebror blev jag oftast slav. Det här var kring skiftet 70/80.

Spiring sa...

När jag gick på lågstadiet fanns det nån som refererade till spelet som "Gatsopare", fast det mest använda namnet var just "Stockholm". (Uppsala, mitten av 70-talet)

Man skulle kunna tänka sig att de geografiska benämningarna hänger ihop med "så idiotiska spel har de i Stockholm / Gällivare etc", alltså en nedvärderande benämning i stil med kortspelet Skitgubbe (som i vissa landsändar hetat "Mas"), men det är ren spekulation från min sida.

Hexmaster sa...

Åhej! Här har vi visst en liten antropologisk pärla. Keep 'em coming!

perurban sa...

En person höll en kortlek i handen och frågade:
– Ska vi spela Stockholm?
– Ja, svarade den tillfrågade.
Och så slängde den förste upp kortleken i skyn.

Exakt det ovan beskrivna var jag med om i Nässjö, Småland i slutet av 60-talet. Jag hörde det senare ett fåtal gånger under följande decennium. Någon förklaring till att det kallades just Stockholm har jag aldrig fått. Men jag har undrat alltsedan första gången, även om det är längesedan jag tänkte på det senast.

Kristina sa...

Minns det här från högstadiet (NV Skåne anno 1994 och framåt). Då kallades det för Kungen och betjänten eller något liknande och den som frågade den icke ont anande valde självklart att vara kung. Kunde vara ett skämt vänner emellan om ena part nyss lärt sig det, men självklart användes det ibland för att mobba någon. Lärarna var inte riktigt förtjusta när det spred sig. Inte så mycket för att de som gjorde det ibland jäklades med eller förnedrade en annan elev utan för nedskräpningen. Ja, det var den delen av leken/sprattet som de såg...

Unknown sa...

52 cards pickup kan det heta på engelska!

Rickard sa...

När jag först stötte på spelet, i Västerås, kallades det "Alla städerskorna i Stockholm". Att namnet ger en liten ledtråd till vad det går ut på är väl en extra lustifikation i sammanhanget. Stockholm skulle kunna syfta på att det är en stor stad med många städerskor, d.v.s. mycket att städa!