2016-08-07

Dör tre i taget?

Vi inom vården säger ofta att patienter dör alltid tre och tre, alltså om det är på avdelningar eller boenden så märker man ofta att om en går bort så följs alltid det av två dödsfall kort tid därefter.
- Familjeliv.se

Detta påstående har jag hört i förbigående, för länge sedan. Jag uppfattade det då som en sorts skrock, något som folk åtminstone nu för tiden egentligen (...) inte tror på, och på sin höjd av historiskt intresse. Eller kanske något som de öppensinnade kan få för sig, utöver slagrutor, currykryss, orber och chemtrails?

Men nej!? Det påstås, från initierat håll, att uppfattningen lever och frodas idag, mitt ibland oss. Och inte bara det: Den förekommer inom sjukvård och äldrevård. Påståendet ovan, hittat på det stora nätet, ska alltså inte vara någon överdrift. Kan det stämma?

Jag vet mycket väl att varken intelligens, bildning eller fackkunskaper är något vaccin mot vidskepelse och vanföreställningar. Jag vet att besynnerliga uppfattningar förekommer även bland de som ska vara bäst på det fält som uppfattningarna gäller. Men en så rent ut sagt fånig idé som att börja räkna när någon dör, och finna hypotesen bekräftad när man kommit till tre – hur vanlig är den, egentligen? Bland folk i allmänhet eller något fack i synnerhet?

Jag har, efter ytliga slagningar, inte hittat några spår av uppfattningen i andra språkområden. Jag har heller inte fått någon indikation på hur gammal den kan vara. (Man får lätt för sig att sådana här saker är gamla, säger allra minst ett sekel men helst fler. Så kan vara fallet men behöver inte alls vara det.)


4 kommentarer:

Pontus J sa...

Den fanns i alla fall när jag sommarjobbade på särskilt boende kring 2010. Refereras också till i Sopranosavsnittet Another toothpick, fast då gällande cancer (these things come in threes)

Kurt sa...

http://www.unexplained-mysteries.com/forum/topic/148324-death-always-comes-in-threes/

Boken "Why Do Buses Come in Threes" kanske kan vara relevant i sammanhanget?

Kurt sa...

http://abcnews.go.com/Technology/WhosCounting/story?id=7988416&page=1

LarsW sa...

Jag pratade en gång med en medarbetare på Södersjukhusets akutmottagning och passade då på att fråga om det här med fullmåne och mer att göra då. Han skrattade bort det som vidskepelse. Senare nämnde jag att det var tre dödsfall i vår trapp de första månaderna vi vi bodde där.
-Dom kommer alltid i tre, var svaret.