2012-11-24

Lördagsfråga


10 kommentarer:

Ole Bull sa...

Jag har bara två bilder (1&3) än men gissar på smurfarna. 4e är kanske av samme tecknare

Ole Bull sa...

Nu passar 2:a in i min teori ocxå

Trash sa...

Jag känner igen 4:an som Natascha http://sv.wikipedia.org/wiki/Natascha_(tecknad_serie). Inte för att jag fattar något om sammanhanget.

Trash sa...

Såg just på den engelska sidan (http://en.wikipedia.org/wiki/Natacha_(comics)) att Peyo, smurfernas skapare, skrivit manus till Natascha.

Ole Bull sa...

Ja jag hittade den precis.....

Elin B-K sa...

Ah, en bubbelkammarbild... (nedre t.v.). I just denna bubbelkammare upptäcktes de s.k. neutrala strömmarna, den första experimentella verifikationen av att den elektrosvaga kraften förmedlas av Z-bosoner. En milstolpe i elementarpartikelfysiken.

Namnet på experimentet kan vi ju låta vara osagt än så länge, men smurf-spåret passar fint.

Anonym sa...

Hm, Peyo skall vara ett felaktigt uttal av ordet för liten sten. Ifall skrivtecknen i 2:an är japanska verkar de vara tecknen för "sandkorn" och "indikera". Sådana tecken har dock ofta många betydelser. Sedan kan det också vara kinesiska och då kan betydelsen vara annan.

Sensemaker

Hexmaster sa...

Plus till alla som skriver "smurferna". :-) Fast det slår inte att vara först med rätt svar...

Ole Bull sa...

Jag hänvisar till SAOL

Hexmaster sa...

Det var det smurfigaste... Har påpekat den saknade böjningen för dem.