2012-08-01

Signalfel

Vad är dessa mystiska "signalfel"?

För att hålla koll på alla tåg som rullar omkring, och till exempel undvika att de krockar, har man olika system som visar "här är ett tåg". Ibland blir det fel någonstans - om det nu är på kontakterna, ledningarna, ställverken, lamporna som ska visa vad som händer, eller något annat. Effekten blir hur som helst att man inte kan lita på systemen, man vet inte om en viss sträcka är fri eller inte. Därför väntar man tills felet åtgärdats, och de som ska ha full koll på trafiken åter har full koll på trafiken.

Personalen har naturligtvis en mängd beteckningar för de olika felen. Eftersom dessa inte skulle säga den genomsnittlige passageraren ett dugg klumpar man ihop dem till "signalfel" - som i och för sig inte heller säger särskilt mycket.


Källor: Blandade trådar på Svenska Järnvägsklubbens forum Postvagnen (som denna) och Järnvägshistoriskt Forum (som denna). Däremot hittade jag ingenting användbart hos vare sig SJ eller Trafikverket.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ett annat sätt att beskriva det är att det av någon anledning inte går att få "kör" (grönt) i en signal... Kan jämföras med trafikljus som blinkar gult i en tungt trafikerad vägkorsning. Det blir kaos...

Anonym sa...

...och varje bil skulle dessutom behöva ringa ett samtal och efter 5 minuter i telefonkö få fylla i en lapp och muntligen repetera den för att sedan ha tillstånd att krypköra genom korsningen...