2010-11-18

Mossa mossa!

Hur många av er vet hur Nicke Lilltroll pratar?

Så här, till att börja med:

Mossa mossa på er alla människobarn!

Nicke Lilltroll var ett barnprogram som gick i radio 1957-65. I varje avsnitt berättade Nicke om livet i Storskogen med släkt och kamrater, fröken Uggla i skolan, med flera.

Hans språk karaktäriseras väl inte av någon högre stil, ungefär vad man kan vänta sig i ett barnprogram. Vokabulären är delvis udda och präglad av skogen: "Må så grankott!"

Då är hans märkliga uttal betydligt mer påfallande. När "prickar" blir "prickrar", "rättare" "rättrare", "berodde" "breroddre" osv. (Ser ni den möjliga regeln?) Plus en rejäl läspning - "motha motha!" i hälsningsfrasen - och en del därtill, allt med en djup, raspig stämma.


Faktum är att Nicke Lilltroll närmast pratar som Leif GW Persson.


Wikipedia: Nicke Lilltroll
Gulsele: Sida för nostalgi, streamade ljud och film

4 kommentarer:

Anonym sa...

ÅÅÅÅ! Nicke Lilltroll - men han är väl ingen faktoid?
Han finns väl?
eller hur?


man kan lyssna lite här:
http://www.soundike.com/song/216821_Minnesboxen_1957_22_''Nicke_Lilltroll''_mp3_download.html

"Nicke Lilltroll spelar teater" gjorde att jag började min skådespelarkarriär redan som fyraåring...

Magnus

Lena Synnerholm sa...

Jag antar att han är med, som språklig lustighet.

Hexmaster sa...

Här är grejen: Leif GW Persson sade en gång att Camilla Läckberg skrev som Nicke Lilltroll pratar. Man förstår att det inte är någon komplimang, men vad menade han egentligen? - Jag kom på att jag aldrig hört hur trollet låter, och tog därför reda på saken. Och fann något oväntat.

Anonym sa...

Jag har Nickes samlade verk.
De skvalpade runt på nätet för några år sedan.

Även om man bör bedöma var sak efter dess grad och dess art, tycker jag att Lilltrollet pratar _betydligt_ bättre än Camilla Läckberg skriver.

Har verkligen L GW P lyssnat ordentligt?

Jag tror inte jag är upprörd på riktigt, men nästan.
:-)

magnus