2010-02-22

Lördagsfråga: New York


  1. Jag vet inte vilket luftskepp detta är, eller om det är tyskt eller amerikanskt. Men över New York är det, helt klart.
  2. Ne Cede Malis skall vara familjen Bronks valspråk. Liksom vapenskölden - jag vet inte om de var adliga eller hade aspirationer åt det hållet, eller körde med sånt ändå. I vilket fall är det Bronks gamla ägor som gett namn åt just Bronx. Bildkälla: An interview with William Bronk
  3. Jag tog med borsten, cola-flaskan och annat krafs, som gör att denna bild snarare ser ut som det egna garaget än en hyperteknisk anläggning där atombomber framställs. Men det är alltså det senare. "Tickling the dragon's tail" kallades eller beskrevs ett tidigare prov i Manhattan-projektet, faktiskt det allra första, där man med vett och vilja var en hårsmån ifrån att spränga en atombomb. Men det utfördes enligt konstens alla regler - snarare än det fipplande med skruvmejsel som 1946 tog död på Louis Slotin.
  4. Billy Crudup gjorde ansiktet för Dr Manhattan i Watchmen (jag har inte sett filmen men serieboken är sanslöst bra). För kroppen anlitade de utvikningsgrabben Greg Plitt.

1 kommentar:

08armada sa...

Jag är som vanligt usel på detta. Kanske ett par bilder på gruppen Queen skulle ha fått mig på rätt spår. Trots min otillräcklighet är Lördagsfråga ett välkommen inslag i veckan.