2010-02-05

Den förste paragrafryttaren

Varifrån kommer detta tyvärr ständigt aktuella begrepp: paragrafryttare?


Det kommer från principryttare, närmare bestämt tyska Prinzipienreiter. Detta ord har en födelsedag: den 12 oktober 1844. Då skrev fursten med det osannolika namnet Heinrich LXXII, Fürst Reuß zu Lobenstein und Ebersdorf, en kungörelse som följer:

Jag befaller härmed att följande skall införas i orderboken och i specialorderböckerna. Sedan tjugo år rider jag omkring på en princip, det vill säga jag fordrar att var och en skall nämnas vid sin titel. Detta sker ideligen icke. Jag fastställer därför härmed undantagsvis en böter på en thaler för var och en som är i min tjänst och som icke tilltalar en annan som är i min tjänst med dennes titel eller charge.

Liknelsen är idag välkänd, men inte alls när Henrik den sjuttioandre myntade den. Måhända den var ett lika gott tecken på förvirring som hans vrickade påbud.

Han lär för övrigt ha rekordet som världshistoriens högst numrerade monark. Siffran innebär inte att han föregicks av sjuttioen andra Heinrichar; i huset Reuß fick alla gossar namnet Heinrich och ett nummer. Räkneverket nollades vid varje sekelskifte. Vår Heinrichs far hette sålunda Heinrich LI, att sonen fick ett högt nummer beror på att han föddes så sent på ett sekel som 1797.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle Ni kunna ge några exempel på faktoider om Freud?

Är Ni kritisk till Freud & hans tänkande? Vad är argumenten till det isåntfall? Ge gärna exempel, så jag förstår Ert tänkande:)

Lena Synnerholm sa...

Det finns massor av Freudkritik! Som min pappa uttryckte det:
"Det mesta som han sade var tomtar och troll. Men han var den förste som överhuvudtaget sade något."
Själv betraktar jag honom som en kvacksalvare. Dels bröt han ofta mot dom regler, som han själv hade ställt upp. Dels lyckades han aldrig bota någon. Dom som han påstod sej ha botat, ansåg inte sej själva botade! Men jag tror inte han gjort så mycket skada, genom sina dåliga idéer, som genom sitt dåliga föredöme. Alltför många psykoanalytiker, har kallat frihjulfilosoferande vetenskap. Jag förnekar inte att psykoanalys har effekt, på vissa typer av psykiska problem. Men det är med psykiska problem som med fysiska: dom kan inte alla behandlas på samma sätt.

Hexmaster sa...

Hej; specifika faktoider vet jag inte riktigt, men att hans aktier sjunkit avsevärt är ett faktum.

Jag är varken påläst eller intresserad, men personer som är det och vars omdöme jag litar på klassar honom och hans psykoanalys som pseudovetenskap.

T.ex. här:
Folkvett 2006/2: Freudkritik på svenska

Anonym sa...

Det finns en vanföreställning om att Freud förespråkade promiskuitet. Det finns en vanföreställning om att han ville tillskriva nästan allt mänskligt beteende till sexualdriften. Det finns ett felaktigt citat om att han skulle ha sagt "ibland är en cigarr bara en cigarr" eller dylikt. -Sensemaker

Sarvi sa...

Vad har hr Freud med Fürst Heinrich att göra?

/Principryttare 1. klass Sarvi

Hexmaster sa...

Det blir så ibland när folk inte hittar mail-adressen på faktoider.nu. Eller bara vill att deras frågor skall synas utåt. Något psykologiskt kanske. ;-)

Anonym sa...

En freudiansk felfrågning kanske?
/Anonymast

Lena Synnerholm sa...

(skratt) Jag tolkade det snarare som att den anonyma "niaren", inte hiddade nåto bättre ställe, att skriva förslagen på. Jag hade tänkt tipsa om den här artikeln:

http://www.vof.se/folkvett/20024var-freud-vetenskapsman

Jag vill även påpeka, Siegmund inte bara var sexfixererad, utan rent utsakt snoppfixerad. Se det vi skrivit som tips, för framtida bloggposter! Du kan i alla fall ta upp missuppfattningar, om vad olika psykologer sagt och (sannolikt) menat. Tillexempel kan en forskare, ha använt ett tvetydigt ord. Han eller hon har menat en sak, men folk har tolkat det som något annat.