2009-01-12

Lördagsfråga: The Works



New York Institute of Technology grundades 1955 av "den excentriske miljonären" dr. Alexander Schure. Denne hade smak för animerad film, och när man på 70-talet började kunna göra vettiga bilder med datorer så bildade han Computer Graphics Lab, CGL, som skulle arbeta med just sådant. Så småningom kom en viss Lance Williams med en idé: en renderad långfilm. Dr Schure gillade idén, och gav CGL fria händer.



Vad som sedan hände vore intressant att studera närmare. För trots att man samlat en skara kreativa och mycket begåvade personer, som fick närmast obegränsade resurser, så lyckades man på nästan tio år inte alls med att skapa en film. Det huvudsakliga problemet verkar på sätt och vis ha varit tekniken, fast inte på så sätt att datorerna var för långsamma och renderings-programmen primitiva:

... Schure believed that his staff would work best if they were constantly being supplied with the latest computer technology, and during the time spent on the movie, computer technology changed dramatically. This meant that with each new advance in the field, his staff would have to start from scratch, learning to use the new machines just as they had gotten a grip on the old ones.



Ett tänkbart problem, som skulle ha blivit tydligare om filmen blivit färdig, var att samtliga inblandade var tekniker, inte filmskapare som John Lasseter. Resultatet hade, tänker jag mig, kunnat bli en träig teknikuppvisning som idag enbart haft historiskt intresse. (1975 kom NYIT:s första och enda tecknade film, Tubby the Tuba. Jag vet inte om den var så kass som en del inblandade tyckte eller om den kanske bara var lite halvdålig, men någon succé gjorde den åtminstone inte alls.)

1986 lades projektet ner.

Wikipedia: The Works (film)
Paul Heckbert: Pictures from the New York Institute of Technology Computer Graphics Lab


Vad utvecklingen av datorernas hård- och mjukvara beträffar, så är det svårt att hitta en period av åtta år då det inte är en dålig idé att börja om från början så fort något nytt och riktigt häftigt kommer ut.


Jämför med ett rymdskepp ur filmen The Last Starfighter (1984). Filmen blandade spelfilm och 27 minuters dataanimeringar på ett sätt som blivit standard idag. Renderandet gjordes med den äran av en Cray X-MP. Som film betraktat verkar dock även TLS lämna en del övrigt att önska.

Inga kommentarer: