Det är en bild från New York Institute of Technology Computer Graphics Lab. cover image for Byte magazine, Dick Lundin and Lance Williams, 1980 Hittade detta då jag sökte bilder på sökordet robot ant på google bildsök. Fantasieggande bild.
Nja, nu blir jag lite tveksam - du har rätt, men även om just denna bild skapats för BYTE så är den hämtad ur ett visst sammanhang. Som är ännu mer fascinerande.
Lundin och Williams och de andra datagrafikerna på NYIT arbetade på en film som aldrig blev färdig.
"The Works" skulle den ha hetat rätt fyndigt: work = arbete = robot, på Capeks tjeckiska (Det finns en faktoid att utreda där, förresten), och just om robotar skulle filmen ha handlat.
Sådana är ju kantiga i formen och rör sig stelt och var alltså tacksamma att animera på åttiotalets början då datorerna gick tusentals gånger trögare än nu.
Myran var tänkt att vara en filmskurk, men målet att göra en 3D-animerad långfilm med åttiotalsteknik var för ambitiöst. Projektet körde fast och biopubliken fick vänta till 1995 på att få se en och en halv timme med bara kantiga och stela figurer - då i Toy Story.
Inget beröm åt mitt håll, tack. Jag har bara googlat vidare :)
3 kommentarer:
Det är en bild från New York Institute of Technology Computer Graphics Lab.
cover image for Byte magazine, Dick Lundin and Lance Williams, 1980
Hittade detta då jag sökte bilder på sökordet robot ant på google bildsök. Fantasieggande bild.
Nja, nu blir jag lite tveksam - du har rätt, men även om just denna bild skapats för BYTE så är den hämtad ur ett visst sammanhang. Som är ännu mer fascinerande.
Lundin och Williams och de andra datagrafikerna på NYIT arbetade på en film som aldrig blev färdig.
"The Works" skulle den ha hetat rätt fyndigt: work = arbete = robot, på Capeks tjeckiska (Det finns en faktoid att utreda där, förresten), och just om robotar skulle filmen ha handlat.
Sådana är ju kantiga i formen och rör sig stelt och var alltså tacksamma att animera på åttiotalets början då datorerna gick tusentals gånger trögare än nu.
Myran var tänkt att vara en filmskurk, men målet att göra en 3D-animerad långfilm med åttiotalsteknik var för ambitiöst. Projektet körde fast och biopubliken fick vänta till 1995 på att få se en och en halv timme med bara kantiga och stela figurer - då i Toy Story.
Inget beröm åt mitt håll, tack. Jag har bara googlat vidare :)
Skicka en kommentar