2008-11-15

Lördagsfråga: Fyra bilder


Fyra bilder, ett tema.

8 kommentarer:

Anonym sa...

new york

Anonym sa...

Grabben vet jag vem det är.

MVH

Hans

Anonym sa...

Då den rätta lösningen verkar dröja kan jag passa på att sticka emellan med ett hejvilt förslag, bara för nöjes skull.

Vi antar att vallmon uppe till höger är av en opiumförande sort. När drogen väl är skördad skulle man kunna röra ut den i alkohol och ta några droppar till inspiration om man råkar ha en dikt om Kublai Khan att skriva. Det fungerade ju bra för gamle Coleridge.

Den som är kock mer än poet kan ta sådan sprit man gör på sockerrör, hälla den över en jästkaka och alltså servera Baba au Rhum till efterrätt. Bär och grädde skulle jag väl vilja se på samma fat för att få den rätta smaken, men nere till höger på bilden syns åtminstone en fuktglansig kaka. Bon appétit!

Vänsterspalten är betydligt nyktrare. Vi får hoppas att ingen har sagt i brännvin skall du bada till guppyn utan att den simmar i vanligt vatten i en glasskål med kolfilter och doppvärmare, och att killen där ovanför är en liten snäll man som håller sig till att äta äpplen och inte smuttar ur pappas barskåp.

Det lämnar oss alltså med i gängse läsordning på franskt leklatin Petibonum, Laudanum, Aquarium och Babaorum – alltså romarlägren som ligger kring Asterix by!

Hexmaster sa...

Korrekt! - Imponerad.

Anonym sa...

Oj då, det var alls inte meningen att svara rätt.

Jag gjorde bara ett litet lustigt upplägg som borde ha mötts med spetsigheter om historielöshet och bristande bildning - att folk nuförtiden tydligen hellre läser seriealbum än högtidlighåller nittioårsdagen av vapenstilleståndet efter första världskriget, dit jag förmodade att vallmon i själva verket skulle föra tankarna:

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row...

Nu när mitt felsvar råkade vara rätt gjorde jag liksom självmål och får väl be så mycket om ursäkt. Inte bra alls!

Hexmaster sa...

Att läsa serier - i synnerhet ädla årgångar som Carl Barks, Asterix eller Gaston - ger väl ungefär lika många stilpoäng idag som Snoilsky eller Schiller gett för en fyrtio år sedan (då serier var dagens dataspel, osv). Detta, govänner, är kultur! - Och jag hade nog kört frågan ändå.

Anonym sa...

Grabben är din son Leo, eller hur?

Hexmaster sa...

Högst densamme! :-) Unus sed Leo.