Det som faktoider.nu, boken Faktoider och inte minst faktoider.blogspot.com är till för, är att i görligaste mån sprida fakta; denna och denna mer eller mindre vanliga uppfattning är mer eller mindre osann, för så här, gott folk, är det i själva verket.
Ofta är det svårt att ge glasklara besked. Då kan även den negativa upplysningen vara nog så användbar, att visa att något varken bevisats eller motbevisats, men att bevisbördan uppenbarligen ligger åt ena eller andra hållet. (Det är t.ex. som regel omöjligt att visa att någon inte har sagt eller skrivit ett känt citat. Ords ursprung är ofta oavgörbara. M.m.)
En situation som jag, av någon anledning, inte hamnar i särskilt ofta, är när experterna själva inte är så mycket osäkra som oense (mer än det långt vanligare fallet med enstaka figurer som, ofta närmast reflexmässigt, går mot strömmen). Eftersom jag själv, som jag nog påpekat rätt många gånger vid det här laget, är amatör i praktiskt taget allt jag skriver om, så är jag inte människa att avfärda ena eller andra sidan. Men det är sällan poängen.
Poängen är i så fall inte att den allmänna uppfattningen är osann, utan att den inte är fastslagen. Som i fallet med flygplanens flygförmåga, där den vanliga förklaringen (som jag sett otaliga gånger) avfärdas direkt, men där detaljerna (Coanda eller inte?) är föremål för livlig debatt.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Det blev himla många kommatecken i den texten. :P Kanske, men inte sannolikt, är det, kanske, lite för många, eller så är det inte så.
Gertrude Stein lär f.ö. ha avskytt alla former av skiljetecken. Speciellt kommatecken. Och frågetecken (!).
Man kan säga att det är en smaksak. (Gud, vilket otydligt inlägg det här blev.)
Det är sånt man har bloggen till - när varken innehåll eller form är det primära. ;-) Och behöver jag välja så prioriterar jag innehållet. Som här.
Skicka en kommentar