2022-11-30

Karl XII:s likfärder

- Gustaf Cederström, Karl XII:s likfärd (1878)

- Gustaf Cederström, Karl XII:s likfärd (1884)

Den första tavlan målades i Paris. Den köptes sedan av en storfurste i Ryssland, av alla länder. Detta upprörde svenskarne såpass att man fick Cederström att måla en till. Den förfärdigade han hemma på godset Krusenberg söder om Uppsala. I trakten pekar folk ut en plats som han ska ha använt, och som man menar sig kunna känna igen i tavlan. Med tanke på hur lika klippväggarna är i de olika versioner så verkar det mer osannolikt. Den mest påfallande skillnaden jag annars hittat är att mannen med tjädern – en annan fallen konung – är skallig i den första tavlan.

Tavlan är inte historiskt korrekt – så klart, höll jag på att skriva. Att skottskadan inte återgetts är en sak. Den mest uppenbara "detaljen" har kommenterats av upphovsmannen:

Ej bars Carl XII obetäckt över gränsen, men har det stött någon människa att jag framställt honom så? … Absolut lögn bör man akta sig för, men en väl vald licentia poetica måste vara tillåten.

- Gustaf Cederström


6 kommentarer:

HJ sa...

När jag söker runt lite snabbt på nätet finns det många aspekter kring denna tavla som tas upp som du inte tar upp och tvärtom; inte konstigt med det. Men det är litet konstigt att alla dessa (inkl. Dick Harrison) verkar överens om att en specifik plats i Uppland som inspiration pekas ut, och inte ifrågasätter detta utifrån att tavlan målades i Paris som du gör. Skulle inte Gustaf C kunnat komma ihåg berget från tidigare? Och vem skall mannen med tjädern föreställa (är det inte en ganska stor tjäder)? Hittar uppgifter om andra personer om tavlan, bl.a. Gustaf C själv, bror och dotter, men inget om jägaren (och jag är hopplöst dålig på att känna igen ansikten).

Men jag letade kanske slarvigt; de första träffarna på google är sällan oberoende av varandra och brukar upprepa precis samma sakuppgifter.

/Håkan

Anonym sa...

Lurbo utanför Ua brukar anges som plats. Inte alltför nära Krusenberg.

Hexmaster sa...

HJ: Jag tvivlar på att han i Paris målade med en specifik klippa hemma i Uppland i tankarna. Jag vet inte om man identifierat någon av modellerna, ens Kalle själv. Efter att ha snabbkollat verkar det vara en bjässe till tjäder, ja; det är en stor konung som fallit.

Anonym: Det hette det ja. Jag har vart lite grann i trakterna en gång i tiden och fått vägsvängen utpekad.

Anonym sa...

Konstnären kan ha baserat klippan på skisser han gjort på plats. I så fall spelar det ingen roll att tavlan målades i Frankrike.

HJ sa...

Tack Hexmaster för svaret, vilket rättar till mitt missförstånd. Jag lyckades tolka det inskjutna "en annan fallen konung" som syftandes på jägaren, inte på tjädern. För mig hade det varit helt i linje med tavlans symbolik att måla in t.ex. Gustav II Adolfs ansikte som jägarens för att knyta ihop två "hjältekonungar" som fallit på slagfältet. Men så kände jag inte igen ansiktet och försökte förgäves fundera ut vad för annan fallen konung som skulle passat att måla in där istället. Därav frågan.

Allt gott!
/Håkan

Hexmaster sa...

HJ: Aha! Det förstod jag inte. Men lyckades ändå att reda ut.

Anonym: Det är ju också ett halmstrå.