2022-11-15

Adelsohns telefon

Och Telia hade monopol på telefoner. Det var straffbart att försöka köpa någon annan. Ulf Adelsohn blev faktiskt åtalad  när han försökte. Vi avreglerade allt detta.

- Carl Bildt på Twitter, 25 mars 2021

Hösten 1985 for några riksdagsledamöter till Kina. En som deltog var Ulf Adelsohn, Moderaternas partiledare. På hemvägen gjordes ett stopp i Hong Kong. Där köpte Adelsohn bland annat två bärbara telefoner, sådana med en fast del inkopplad som en vanlig fast telefon och en bärbar som man kan använda runtom i huset och lite till. Väl hemma nämnde han detta i förbigående. Några dagar senare ringde det:

Vem som anmälde mig för polisen vet jag inte, men jag misstänkte en riksdagskollega. För inte hade jag tänkt på att Televerket – som det då hette – hade monopol också på själva telefonerna. Alla apparater var deras egendom och här hade jag, olovandes, smugglat in förbjuden vara. Till yttermera visso försökte vissa påstå att jag tidigare, som statsråd, hade initierat en lagstiftning om förbud just mot de frekvenser som dessa bärbara telefoner hade. Det var dock ett rent påhitt.

Alltnog blev jag en fredagseftermiddag uppringd av en kvinna från polisen som berättade att jag var anmäld för detta brott. Jag frågade om jag fick tillbringa helgen med familjen och hon svarade mycket vänligt att hon heller inte tyckte det var roligt att bevaka Televerkets monopol.

Jag erkände oförbehållsamt och fick omsider meddelande när ärendet skulle upp i domstolen, men också besked att jag inte behövde infinna mig personligen. Efter ett tag kom domen; 15 dagsböter á 20 kronor. Dessutom med tillägget att ”dagsboten var nedsatt p g a ringa brott”.

- Ulf Adelsohn, En olaglig telefon, bloggen Svensk Linje (som liksom tidningen med samma namn drivs av Fria Moderata Studentförbundet) 9 augusti 2014

Denna episod nämns då och då. Som härom året av Carl Bildt. Sammanhanget är oftast att visa upp monopol-fasoner.

Men då är man fel ute. Liksom Adelsohn själv, på flera sätt. På tal om påhitt.

Visst var det så, att den som hade ett telefonabonnemang hyrde sin telefon av Televerket. Och visst hade Televerket inskrivet i kundavtalet att telefoner som kopplades in på deras nät måste vara av Televerket godkända (detta sakernas tillstånd debatterades flitigt och länge). Men det var inte något sådant avtalsbrott som saken gällde. Utan ett lagbrott.

Enligt den svenska radiolagen klassas trådlösa telefoner som radiosändare och sådana får man inte utan speciellt tillstånd föra in i landet.

- "Adelsohn riskerar böter för 'telefonsmuggling'", SvD 21 december 1985

Det Adelsohn åtalades och fälldes för var brott mot varusmugglingslagen. Ingenting annat.

Dessutom var det inte polisen som kontaktade Adelsohn utan tullen. Närmare bestämt tullkriminalens utredare Annkatrin Hübinette.

Efter att ha läst artikeln var vi mer eller mindre tvingade att ta kontakt med Adelsohn för att höra om uppgifterna stämde, berättar Hans Jonsson, chef för tullkriminalen.

- "Adelsohn åtalad för smuggling", DN 23 januari 1986

Moderatledaren Ulf Adelsohn är dömd att betala sammanlagt 300 kr i dagsböter för varusmuggling.

- SvD 3 april 1986 – folk gjorde sig roliga över de låga dagsböterna (15 à 20:-), men så satte man dem också lågt när det gällde ringa brottslighet

Tipstack till Jens Christian Berlin, som också skrivit om historien: Sanningen om Ulf Adelsohns telefon, 17 april 2022



1 kommentar:

Mannen i gorillakostym sa...

Ringa brottslighet med telefoner. Nästan en ordvits.