2022-11-01

Gamla Bondespelet

Bondespelet är mycket variationsrikt och omtyckt av både barn och vuxna. Med tärning och kort gäller det att spela till sig ett helt slott, och till det fordras både tur och skicklighet. Spelplanens storlek 45 × 45 cm. 2–6 personer kan deltaga. ………13:50
- PUB gör reklam för spel och leksaker i SvD och DN (identiska annonser) 22 november 1953

Nya Bondespelet känner alla till. Men vad hände med det gamla?

Bondespelet gavs först ut i början på 1950 av förlaget Sagokonst. Sagokonst blev sedan uppköpta (ca1953) av Grafisk konst som fortsatte att tillverka. Bondespelet. [sic]

- Wikipedia: Bondespelet

När man studerar Bondespelets äldre historia påminns man om hur låg status sällskapsspel länge hade. Att hålla reda på olika utgåvor, vilka som bidragit med vad till vilka versioner, med mera – sånt som entusiaster ägnar sig åt – har varit en grej i kanske ett par decennier. Innan dess var det ingen, eller nästan ingen, som brydde sig om sånt. Det dröjde länge innan man i spelet man köpt kunde läsa en så grundläggande "detalj" som vem som skapat reglerna (det första Alga-spelet som jag minns angav upphovsmännen var Drakborgen från 1985). När historien dessutom är komplicerad, som i Bondespelets fall … Ja, då kan det inte hjälpas att luckorna blir stora och många.

Här är några bilder jag hittat, främst hos finfina boardgeek: Bondespelet.

Kartong för gamla Bondespelet, enligt uppgift (boardgeek) från Aristospel – som inte nämns i artikeln på Wikipedia … På Tradera (där sådana spel kan gå för några tusen) nämns att det är en "Esselte-förpackning", vilket tydligen ska innebära att det rör sig om Aristospels första utgåva. "Mer forskning krävs", som det heter. Mittbilden med sedlarna finns även i annonsen från 1953.

Spelbräde för gamla Bondespelet.

Övrigt innehåll. Vad pengarna beträffar så var de nog så lika den äkta varan – jämför med en riktig sedel från samma tid:


Några händelsekort. 110:- för två råbockar? I kort från 2004 ger ett dussin änder 10 000:-..!


Vari består då det nya med Nya Bondespelet? Uppdateringen verkar främst ha varit kosmetisk, med nya illustrationer, texter på korten med mera. Reglerna verkar man inte ha arbetat mycket med (eller ens korrekturläst dem särskilt noggrant …). "En gammal bekant i nya kläder", som Alga själva skriver. De gjorde ett antal sådana nyutgivningar som fick heta "Nya"; som Finans (1954)/Nya Finans (1965), eller Wangaratta (1958)/Nya Wangaratta (1975). Eller när de nu gavs ut – luckorna är, som sagt, stora och många.


2 kommentarer:

Martin Lagnerö sa...

Den här upplagan finns fortfarande kvar hos mina 40-talistföräldrar! Jag spelade det tillsammans med mina barn så sent som i somras. En rolig detalj är att det förutom sedlar även finns med ett checkhäfte, så man lättare kan hantera de gradvis allt större belopp som kommer i omlopp. Som tidsdokument är det lite kul att många checkar som använts i spelet ligger kvar i lådan, daterade på 50-talet av min mor och hennes bror.

Däremot märker man att det har hänt en del på sjuttio år vad gäller speldesign. Som gameplay betraktat blir det efter ett tag ganska trist jämfört med mycket som erbjuds idag...

Hexmaster sa...

Checkhäftet ja … Det syns på en av bilderna; jag tänkte att det måste vart ett tag sedan de plockade bort det. Riktigt roligt med dateringen! Det mervärdet förutsåg nog ingen.

Det är oerhört längesen jag spelade det så jag kan inte säga bu eller bä om spelsystemet. När jag läst på har jag sett kommentarer om att Bondespelet, likt flera andra klassiker förresten, inte är så bra som många minns det (och OJ vad nostalgin är stark i sammanhanget). Turen spelar alldeles för stor roll, om det finns någon taktik som ger några fördelar så är den tråkig och o-utmanande, med mera. Jag nämnde att sånt här fått långt mer status bara de senaste åren, det verkar även ha gått ut över kvalitén.