2019-01-28

Svart eller vit Andromeda

Om man vill bli populär inom konsthistorien ska man 1) se till att vara omnämnd i historia, bibeln eller grekisk/romersk mytologi, 2) vara kvinna, samt 3) förekomma i något sammanhang där lätt eller obefintlig klädsel inte verkar helt toksökt. Här exempel från 1596, 1891, 1981 och 550 f.Kr.

Idag förknippas nog Andromeda främst med galaxen. Den har fått sitt namn efter stjärnbilden, som fått sitt namn efter prinsessan som skulle offras till ett havsmonster men räddades av Perseus (som dock inte, enligt källorna, nyttjade den bevingade Pegasos).

Scenen med Andromeda som väntar på monstret har återgetts många gånger. Och Andromeda har nästan uteslutande återgetts som en alabastervit kvinna ... Trots att hon var prinsessa av Etiopien. Bortsett från att de gamla grekernas Αἰθιοπία bara delvis har med dagens nation att göra, och att vi ändå pratar myter, så finns det ingen anledning att anta att hon var kritvit, tvärtom.

När man stöter på en sån här fråga infinner sig en skeptisk reflex. Det finns nämligen en pseudovetenskaplig lära som försöker att framställa alla möjliga historiska figurer, verkliga som overkliga, som afrikanska. Den moderne Rudbeck som står bakom heter Martin Bernal, hans Atlantica heter Black Athena och har sedan 1987 getts ut i tre volymer, en återstår.

Men det här fallet är enklare. Även om Andromeda av någon anledning är vit i de få avbildningar från klassisk tid som bevarats så finns det desto fler beskrivningar i text där hon framställs som mörk.
Alba decent fuscas: albis, Cephei, placebas
Vitt passar mörka; du såg bra ut, Andromeda, i vitt
- Ovidius, Ars Amatoria (bok 3)

Inga kommentarer: