2010-07-12

Lördagsfråga: Rönnerdahl



Lördagsfrågans motsvarighet till en ekvation av första graden:

Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin säng
Solen står på Orrberget, sunnanvind brusar
Rönnerdahl han valsar över Sjösala äng
Hör min vackra visa, kom sjung min refräng!
Tärnan har fått ungar och dyker i min vik
Ur alla gröna dungar hörs finkarnas musik
Och se, så många blommor som redan slagit ut på ängen!

Gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol

Såklart. Den tog heller inte många minuter. Även om - eller, i synnerhet som? - kattfoten ovan är kontrollstämpeln för ädelmetall snarare än Antennaria dioica.

4 kommentarer:

Swedishsax sa...

Alltså, förlåt. Jag vet att den här är gammal. Men snälla, snälla, SNÄLLA du, rätta texten!

Solen skiner inte på Orrberget. Den STÅR på Orrberget. Om solen skulle skina på Orrberget skulle sångaren bli sjösjuk.

Tillåt mig demonstrera. Stavelser i versaler är de som landar på ettan i respektive takt och som man, i och med att det är en vals, därmed betonar lite mera.

I Taubes original:
RÖNNerdahl han SKUTTar med ett SKRATT ur sin SÄNG
SOLen står på ORRberget, SUNNanvind BRU-usar

(Notera att stavelsen "brus" sträcks ut över två toner.)

I hexmastermeter:
RÖNNerdahl han SKUTTar med ett SKRATT ur sin SÄNG
SOLen skiner PÅ orrbergET, sunnanVIND brusar

Försök själv. Visst, man kommer ikapp efter ett tag tack vare den bru-usande sunnanvinden, men -- nä.

Joakim E sa...

Få bloggare har nog så petig läsekrets! (Ja, jag är i högsta grad skyldig själv.)

Swedishsaxs sångförsök kom mig osökt att tänka på en annan Taubeklassiker med ett par extra stavelser och ikappkomning på slutet:

Samboromborombon, en liten by förutan
gata, den ligger inte långt från Rio de la
Plata, nästán i kanten
av den blåá Atlanten
och med Pampás bakom sig, många hundra grö-
na mil, dit kom jag ridande en afton i
april, jag ville dansa tango.

Hexmaster sa...

Swedishsax: Här är tiden ingenting.

Efter att ha räknat dina stavelser gick jag till ett klipp ur "Gatans serenad" (1941) där Evert själv framför Sjösala vals under fredens källarvalv:

https://www.youtube.com/watch?v=gM7adfF7V_s

Givetvis hade du rätt. Tack för tipset!

Julle sa...

En liten detalj i en gammal tråd. Kanske finns det fortfarande någon som kollar den med jämna mellanrum. Om nu kattfoten är en stämpel, vilket är helt riktigt så slår väl inte den ut, den slås väl snarare in, givetvis då av en legitimerad guldsmed...!!!