Min generation på tidningen hade varit med om 68-revolutionen, och det var att sitta på golvet i Mahjongkläder och halsa rödvin, Vin Rouge d'Algerie hette det, och det var inte gott då heller.- Magdalena Ribbing (just hon)
Var det sådana drycker som gav upphov till den uppenbarligen nedsättande termen? Och varför; var de särskilt billiga just då, eller skulle man sympatisera med något producentland?
Eller var det lite finare "rödingar" som avsågs, till skillnad från de åt snus & Kron-hållet? Artikeln på Wikipedia är inne på det spåret, "som i sitt dagliga liv bortser från klassiska vänster- eller arbetsklassideal", fast av vittnesmål från Ribbing m.fl. så verkar det inte alls ha varit särskilt borgerligt i övrigt. Tvärtom är just golvsittandet en närmast obligatorisk detalj, i ännu högre grad än kuddarna och linsgrytan.
Följdfråga: Vem myntade begreppet? Har fått några namn: Yrsa Stenius (som förnekar det, hon kom inte till Sverige förrän 1979), Carl Lidbom. Fler förslag?
Wikipedia (sv.): Rödvinsvänster
Ofta nämns en rad liknande ordbildningar, som vitvinshöger, champagnesocialist och så vidare. Eftersom inget av dem fått ens 1 % av genomslaget hos det ovan nämnda så ignorerar jag dem.
3 kommentarer:
Ja, det var för att billigt rödvin var den stora drycken bland 68-vågens studenter som uttrycket myntades, skulle jag säga som växte upp i vågsvallet efter 68-orna. Varför just vin var en sådan stor grej då vet jag däremot inte. Allt går ju i vågor och det var helt enkelt inne i de kretsarna att dricka vin. Förmodligen hade det, som du gissar, något med solidaritet med producentländerna att göra, men det var nog också mycket en slump. Intressant fråga!
En tänkbar anledning till att vin var en stor grej kan ha varit att man propagerade för det från 50-talet och ca 20 år framåt:
"Istället för att dricka snaps och nubbe ville Systembolaget få oss att dricka öl och vin. I kampanjerna slogs detta fast i sloganer som att sprit var mossigt och att nya tider krävde nya seder. [...] Kampanjen döptes efter militär förebild till 'Operation Vin'. Budskapet var att vin inte bara var nyttigare, utan också godare, sundare och billigare än sprit. [...] Kampanjen för vin, som var aktiv långt in på 1970-talet, kan på många sätt betraktas som lyckad."
Jenny Björkman, Systemskiftet, Populär Historia 2/2004
Hmmm... jag har för mig att Jan Guillou rede ut det där för en ung reporter på SVT för några år sedan. Jag kommer dock inte ihåg vilket program.
/spito
Skicka en kommentar