I bloggposten Enzo "Mållgan" Bartoli tog jag upp en påhittad vinmakare, skapad av en svensk vinfirma. I den oblyga förfalskningen försågs "Bartoli" med födelseår, ursprung etc.
J. P. Chenet är en betydligt större spelare; det ska rentav vara det största vinföretaget i Frankrike. Och de har ett moraliskt försprång på så sätt att man aldrig påstått att J. P. Chenet funnits. Men han har nästan funnits.
När vinet 1984 lanserades i sin karakteristiska sneda flaska hette det J. P. Chanel, efter Jean Paul C. som ansvarade för exporten. Man kan fundera över varför just hans namn skulle sättas på etiketten … Det kan påpekas att J. P. Chanel inte är släkt med Coco och inte har någon koppling till mode- och designhuset. Dessa surnade till när andras flaskor med "Chanel" började synas mest överallt.
Ce succès irrite la maison de luxe éponyme qui se lance dans une bataille judiciaire, qu’elle ne gagne pas. Contre une contrepartie financière conséquente, le groupe alsacien accepte de modifier le patronyme de ce qui est déjà sa marque vedette. Ce trésor de guerre va supporter un développement exponentiel d’une gamme qui ne cesse d’évoluer.
Framgången irriterade lyxföretaget Chanel. De drog vinmakarna inför domstol men förlorade. Mot en rejäl ersättning gick Alsace-företaget med på att byta namn på vad som redan var deras mest sålda och kända produkt. Med den krigskassan kunde de ta fram varumärken som fortfarande utvecklas.
- Alexandre Truffer: Les secrets de J.-P. Chenet, RomanDuVin.ch 15 februari 2017 + min ungefärliga översättning
Så J. P. Chenet är en lätt förvanskning av J. P. Chanel. Det var nog lika bra, även utan ersättningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar