I Liverpool bildades 1982 ett dataspelsföretag som hette Imagine. Redan året därpå var det ett av Storbritanniens mest omskrivna företag, alla kategorier. Det hade gått från noll till miljonomsättning på ingen tid alls, dess spel sålde obegripliga mängder, och de oförskämt unga grundarna hade blivit hejdlöst rika. Det tydligaste tecknet på framgång var ett obligatoriskt inslag i tidningsartiklarna: På företagets parkering stod rader med sportbilar.
En sportbil hade också en roll i berättelsen om deras stjärnprogrammerare. Eugene Evans hade en årslön på 35 000 pund (idag skulle det motsvara över 100 000:- i månaden) och ägde en Lotus Esprit. Han körde den dock inte till jobbet. Vilket berodde på att han inte hade något körkort, vilket berodde på att han var 16 år ... Han som börjat som assistent i en datoraffär häromåret kunde plötsligt köpa elektronik för tusentals kronor, även om han var tvungen att betala med fem punds-sedlar, vilket berodde på att han var för ung för att få betalkort eller checkkonto.
Allt om hemdatorer nr 2/1983
1984 gick Imagine i konkurs. De hade inte alls sålt särskilt mycket, särskilt inte på det senaste året. De många häftiga bilarna var hyrda eller köpta på avbetalning. Evans hade aldrig varit någon stjärnprogrammerare. Han hade fått rollen som Wunderkind för att han var ung, utåtriktad, såg någorlunda bra ut och därtill kunde programmera över huvud taget. Han hade skrivit något enstaka spel för Imagine men inget av deras mest sålda. Några 35 000 i årslön, eller vilka uppgifter som nu cirkulerade, hade han definitivt aldrig haft. Allt detta kände naturligtvis hans kolleger till, på Imagine liksom på andra företag i den lilla branschen; man kan föreställa sig vad de tänkte när de läste de upphetsade hyllningsartiklarna.
Man hade kunnat tänka sig Evans gå från Imagines mycket omtalade krasch till anonymitet; vända burgare något år, bli tråk-kodare på någon grå byrå, den stilen. Så blev inte fallet. Evans hade verkligen talanger, om än inte de påhittade man hyllat honom för.
På LinkedIn står han som boss och grundare på en egen firma. Och den har han grundat efter en lång och gedigen karriär som chef och mellanchef på en lång rad ansedda firmor i branschen.
Eugene Evans may look like a success, but he feels like a survivor. Speaking at the Develop conference in Brighton this week, Evans reflected on a 30-year career that took him from one of the first computer retailers in the UK to the general manager of BioWare Mythic. Along the way, he held influential positions at Psygnosis, Viacom, Zipper Interactive and Electronic Arts, and yet his message for an audience of largely young developers is not how to succeed, but how to survive.- Eugene Evans: A Survivor's Guide To Games, gamesindustry.biz 13 juli 2012
Huvudkälla för denna bloggpost var Jimmy Maher: Games on the Mersey, Part 1: Taking Scousers Off the Dole, The Digital Antiquarian 1 september 2017 – en fantastisk blogg med hur många insatta och välskrivna artiklar som helst om en liten men fascinerande (åtminstone om man själv upplevt den) bit nutidshistoria.
2 kommentarer:
Årslön eller månadslön?
Års-. Fixat.
Skicka en kommentar