2012-07-29

Exodus innantill

Properly read, it is the most potent force for atheism ever conceived.

- Isaac Asimov om Bibeln

Minns ni konflikten mellan Moses och farao? "Släpp oss", sade den förste. "Aldrig", svarade den andre. "Nåväl", sade den förste, och så släppte Herren lös något jävelskap över Egypten. "Hjälp! Okej då!" svarade farao -- för att lite senare ändra sig. Och så till nästa landsplåga.

Läser man innantill, vilket jag inte gjort förrän nu, så ser man att det var riggat. Det var Gud som fick farao att hela tiden ändra sig, så att Gud därmed fick tillfälle att visa vem som bestämmer.

"Jag skall göra farao hård och omedgörlig, så att han inte lyssnar på er, hur många tecken och under jag än gör i Egypten. Jag skall bära hand på Egypten och föra mina härar, mitt folk, israeliterna, ut ur Egypten under väldiga straffdomar. När jag lyfter min hand mot Egypten och för Israel ut därifrån, då skall egypterna inse att jag är Herren."

- 2 Mos. 7:3-5


Läsning för ateister: www.bibeln.se

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja fantastiskt... Kan säga att jag blev övertygad ateist när jag läste bibeln.

Varför finns det inte så att man enkelt kan "dela" inläggen på FB Twitter mm?

Hexmaster sa...

Enkelt, tja, man kan lägga in länken... Men det finns säkert inlagt som finess nånstans. Ska kika.

Anonym sa...

Det framgår ännu tydligare än bara i den passage du beskriver. Gud säger från början att han skall förhärliga sig på Farao vilket tydligen avser något i stil med "visa hur hård jag är genom att skapa ursäkter för att plåga en svagare". Han upprepar detta och "förutsäger" att Farao kommer att vägra.

Det är knappast enda gången Elohim Jahve gången gud uppträder som ett supersadistiskt praktarsle i Bibeln. Som troende i lägre tonåren hade jag väldigt svårt att tro att gamla testamentet var skrivet av en god Gud annat än möjligtvis som varnande exempel.

Jag tror det är i första Samuelsbok som Gud (via sin profet Samuel) är rasande för att kung Saul erövrat Amalekiternas huvudstad och dödat alla män, kvinnor och barn och fört bort en del av boskapen. Ja, inte för att han mördade männen, kvinnorna och barnen förstås utan för att Saul lät en del av boskapen leva. Gud hade minsann sagt åt honom att döda allt...

Här blir Elohim Jahves blodtörst rent absurd. Joshua, Samuelsböckerna, Kungaböckerna, Domarboken och Krönikeböckerna är så fulla av folkmord att det är löjligt.

Sensemaker

Lena Synnerholm sa...

Kristna fanatiker sätter Biblar i händerna på folk, i tron att det ska övertyga dom om, att dom själva har rätt. I regel funkar det inte alls. Som vi nu har sett är det inte sällan, som det får rakt motsatt effekt. Att dom aldrig lär sej…