2010-06-02

Korrektur

Sitter med korrekturet på Nya ord med historia. Det är relativt kort och lättläst, och de misstänkta felen smattrar mot en som insekter mot vindrutan ... För jag har aldrig fått ta reda på så många saker själv, snarare än att anlita pålitliga, oberoende och trippelkollade källor.

Fick lite bonusjobb så här på slutet: sättaren meddelade att det blev några sidor över, ifall jag har ytterligare några nya ord på lager? Vilket var just vad jag hade. Dampa förstår jag att jag missat, men vabba, eller ståpäls? Fast de allra bästa lär naturligtvis dyka upp när det är försent.

2 kommentarer:

Björn sa...

Personligen gillar jag ordet "posta", som i att posta en kommentar. Eller som i att posta ett inlägg. Eller en video.

Dock inte ett email. Det skickar man, som bekant.

Väldigt användbar anglicism eller vad man ska säga.

Hexmaster sa...

Det var en fin betydelseskiftning som jag själv tänkt på, men givetvis inte i detta sammanhang. Så tack för tipset!

Vi har det bra som har många ord att välja mellan: maila, posta, skicka (brev)... Det är krångligare för britter och amerikaner där orden delvis är upptagna, om än på olika sätt.

Keep 'em coming! - som man säger.