Har sett påståendet lite då och då: dataspel är (variant: kommer snart att bli) större än film.
Det låter ju rätt häftigt, särskilt för den som vart med mer eller mindre från början, då dataspel var mindre än popcorn. Men är det sant?
Det verkar, som inte sällan är fallet, bero på hur man räknar. Ju närmare jag försöker studera problemet, desto svårare och godtyckligare blir metoderna, för att rätt snart närma sig det meningslösa.
Hur definieras till exempel "filmbranschen"? Biobiljetter såklart, men även köp- och hyrfilmer. Räknas visningar på TV? Kringprodukter som leksaker? Och skall ett dataspel som bygger på en film räknas till båda branscherna..?
Och hur definiera "dataspelsbranschen"? Inkluderas till exempel hårdvaran? Denna verkar omsätta mer pengar än själva spelen. Men skall man i så fall räkna in TV- och DVD-apparater på filmbranschens konto? (Filmer som bygger på dataspel kan vi förenkla bort då de sällan drar in några särskilda pengar.)
Eller jämför man de mest framgångsrika spelen med de mest framgångsrika filmerna? Det första tillfället då jag minns att jag blev uppmärksammad på "genombrottet" rörde det uppföljaren till ett av de mest framgångsrika spelen.
Därför grävde jag nu fram två gamla storsäljare: Halo 2 och Spider-Man 2 från 2004, de borde vara ordentligt summerade vid det här laget. Påpekas kan att dataspelet var ett av årets hetaste och mest förväntade, medan filmen visserligen var framgångsrik men inte stack ut på samma sätt. Men även med hänsyn till problemet med hur man skall räkna så är alla siffror inte officiella; spelbranschen verkar vara betydligt mer förtegen om sånt här, så det får bli en del uppskattningar och kvalificerade gissningar.
Den första dagen så drog H2 in $125 miljoner (denna uppgift finns överallt), SM2 $40 miljoner. Enligt förekommande uppgifter - jag ids verkligen inte dubbelkolla - men om denna trend skulle fortsätta så vore åtminstone denna tvekamp definitivt avgjord.
Men gör de det? Totalt då? Nu blev det märkvärdigt besvärligt för H2. Uppemot 9 miljoner exemplar på Xbox, 15 miljoner inklusive andra plattformar; vad det blir i reda pengar har jag inte hittat.
Enligt Box Office Mojo (här) har SM2 i skrivande stund dragit in $783 miljoner. I denna siffra räknas enbart biobesök, inte hyr- och köpfilmer, krafset på McDonalds, eller andra mer eller mindre relaterade intäkter.
Med hänsyn till i synnerhet de oräknade filminkomsterna så känns det tämligen osannolikt att dataspel skulle vara större än film. 2004 som 2010; det intressantaste namn jag kan komma på som tillkommit är WoW. Men Pixar har några gånger större omsättning än Blizzard.
Så vad påståendet "dataspel är större än film" beträffar ligger bevisbördan, menar jag, på de som påstår att det är så.
2010-06-11
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Man kanske räknar i tid? Storkonsumenter av dataspel lägger nog mer tid på sitt intresse än storkonsumenter av film gissar jag. Hur det ser ut för den genomsnittlige konsumenten törs jag inte alls spekulera om. Hur många konsumenter finns det? Det finns antagligen fler som ser på film en gång i månaden än som spelar dataspel en gång i månaden - men detta är återigen en gissning.
Indien har världens största filmindustri, följd av Nigeria och USA (Hollywood) och därefter kommer väl Hongkong.
Nej, man räknar i pengar... Det är bara det att det är mer poppis att sprida påståendet än att kontrollräkna. Och långt mindre krångligt.
Jämför t.ex. nerve: Video Games: Bigger, But Still Not Bigger Than Movies
Skicka en kommentar