2009-12-25

Svordomsvisan

En modern (typ) klassiker. Först melodin:


- Charlotte's Web (1973): "Zuckermans famous pig"

Därefter texten, signerad Magnus & Brasse: Svordomsvisan!
Din satan ...
Satan ...
Du din satans helvetes jävla skit!
Din jävla skit ...
Bondlurk, läbbiga skurk, ynkliga parasit!
Pottsork, snuskiga stork,
Din ruttna rot är full av kork!
Avskum, spattig och krum, du är så jävla dum!
Din usla gam, din slemmige torsk,
Förnicklade pappskalle, skunk, förbanne mig!
Lägg ägg, slibbiga drägg, skitstövel och bandit!
Slashas, ditt vidriga as,
Piss och pest och senapsgas!
Sopprot, helidiot, fan vad du bär emot!
Din sabla bock, ditt feta arsel, våga dig aldrig mer hi-it!
Atta-ans skitstro-opp, hörru din,
Saaaa-, saaa-atans.
Helvete, helvete, helvete, helvete-s!
Helvetes!
Helvetes jävla skit!
Melodin är Sherman & Sherman. Det beror på att det var de som skrev den. För ett helt annat sammanhang ...

Känns det igen? Magnus och Brasse från showen 1976:



Wikipedia (eng.): Charlotte's Web (1973 film)
Wikipedia (sv.): Varning för barn

6 kommentarer:

Dennis sa...

Jag brukar gnälla lite över den finska traditionen att förstöra gamla låtar genom att ge dem finsk text. Och förtränga att vi i Sverige har varit ungefär lika bra (eller kanske dåliga) på den punkten.

Ett annat fint exempel är Norgevisan som Moltas Eriksson sjöng i slutet av 60-talet. Det var väl Hasse & Tage som skrev texten kan jag tänka mig, men melodin är skriven av Lonnie Donegan.

Engan sa...

@Dennis: Öhm.. hur man kan ta "Svordomsvisan" som något _negativt_ är då för mig helt obegripligt.. och jag kan inte se hur det "förstör" den ursprungliga låten att ge den en ny text heller. Bellman gjorde samma sak i parti och minut.

Andreas sa...

Öhm... Hur kan man ta finska covers som exempel på något negativt? Alla som har hört en låt som http://www.youtube.com/watch?v=tSsv77xMgDM kan inte göra annat än att älska finska covers!

Om jag skulle göra något liknande idag så skulle jag för övrigt använda Loitumas Ievan Polkka som grund. :)

http://video.google.com/videoplay?docid=1738842995641330414#

Anonym sa...

Oerhört! Feltranskriberat!
"Din ruttna rot är full av kork"
skall det vara.

//Anders G

Hexmaster sa...

Skulle det nog! Sammanhanget bjuder på sina särskilda tolkningsutmaningar. :*)

Anonym sa...

Texten är skriven av Bosse Carlgren, som skrev många av texterna på skivan "Varning för barn"