2009-10-19

Lördagsfråga: Fail


1. Jag vet inte varifrån denna patch för Apollo 20 kommer ifrån; den angivna besättningen är gissningar, inte mer. Men säkert är att expeditionen aldrig kom till stånd (WP), till skillnad från vad en del lättrörda konspirations-tokar fått för sig (jfr Soultravel).
2. Detta är en annons från 1984, för spelföretaget Imagine och deras två kommande och mycket omtalade megagames, Bandersnatch och Psyclapse. Inget av dem skulle se dagens ljus, dels för att företaget konkade innan dess efter en del märkliga turer, dels för att i synnerhet det senare verkar ha varit en ren papperskonstruktion (det är också därför Wikipedia bara har en artikel om det förra).
3. Jurassic Park-loggan är frågans slamkrypare; det jag här syftade på är den JP:IV som enligt uppgift varit på gång sedan ... 2002. (Just när jag skriver detta kommer jag på att den första filmen hade en reklamslogan "65 million years in the making". Ha ha.) Om Michael Chrichton hade en tredje bok i serien på gång när han avled ifjol känner jag inte till.
4. Indiana Jones and the Iron Phoenix började utvecklas som ett dataspel, men lades ner av olika orsaker (som det ofta är) och blev istället en serie.

Hans fann snabbt den gemensamma nämnaren, eller nära nog: saker som inte funnits på riktigt.

Inga kommentarer: