2021-04-08

Önskas: Digitaliserade gamla skolböcker

På nätet finns det massor av digitaliserade texter av alla de slag, främst men sannerligen inte enbart tidningar och böcker. Av de större luckorna är det särskilt en jag gärna hade sett åtgärdad: skolböcker, i synnerhet lite äldre.

Ett arkiv med digitaliserade lite äldre skolböcker. Det borde inte vara omöjligt? Även om tryckta skolböcker på sistone fått längre liv än någon trodde var möjligt eller önskvärt så är väl böcker från, säg, millennieskiftet och tidigare kommersiellt stendöda. (Med reservation för att jag inte har en aning om vilka hoptejpade inkunabler som nyttjas ute på fältet.)

En sådan samling skulle kunna utnyttjas på många sätt. För min del tänker jag på två sätt, framför allt det ena: Att ta reda på vad som faktiskt lärdes ut vid en viss tidpunkt.

I vitt skilda sammanhang kan det hänvisas till vad folk lärde sig, alternativt aldrig hörde talas om, i skolan. Då blir det svårt att fortsätta eftersom ingen närvarande kan kolla vad som stod eller inte stod i historieböckerna 1973, OÄ-böckerna 1989, SO-böckerna i mitten av 1990-talet, eller vad det nu gäller.

En annan fråga är alla dessa jämförelser som görs mellan då och nu. Skolan är ju något i stort sett alla är experter på, de har ju själva varit där gubevars. Att då ta upp vad som minsann lärdes ut i geografin 1966 eller svenskan 1981 leder till samma återvändsgränder som ovan.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Gärna, börja jobba karl.

Skulle gärna se några exempel på gamla betyg från låg-, mellan- och hög-stadiet från sådär 60-80-talet. Jag fick frågan från ungarna häromåret och inte tusan kommer jag ihåg vad vi hade för ämnen. Jag har nog bara kvar slutbetyget ifrån gymnasiet.

MVH

Hans

Anonym sa...

Lite äldre är ju ett relativt begrepp. Det finns en del gamla skolböcker inskannade med sökbart innehåll men de som jag sett är mer än 100 år gamla, se länken runeberg.org/lff1u/0168.html

Jag vet inte riktigt var mina gamla betydsböcker är men kanske ligger de i någon byrålåda. De är i så fall från 1950-talet.

På följande länkar finns avgångsbetyg för mina morföräldrar när de gått fem år i skolan. Betygen är från 1897 och 1901.

https://drive.google.com/file/d/1YHt1BMrgc-Pdn3JPWcHKoYF2e6wfBj9q/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1K_muZf6bKxrovlrq2-RqfiB1i94WhSl5/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1-D6GXiakWeZth8S8nFxAkOfHrqaPXJ7e/view?usp=sharing

I kommunernas arkiv kan det finnas betyg sparade. Betyg är allmän och offentlig handling och därmed tillgängliga för vem som helst.

Hexmaster sa...

Skolböckerna jag i första hand är nyfiken på är de från de senaste decennierna. Hitom 1950 och så. De som oftast hänvisas till, "jag fick lära mig att ..."

Hans: Även om du inte har koll på dina gamla betyg har säkert kommunen det. Du ska kunna beställa kopior av dem, än idag.

Anonym sa...

Tackar för tipsen.

MVH

Hans