2019-09-15

Drygt!

Vilket av följande alternativ passar bäst beskrivningen "drygt 100"?
  1. 95
  2. 95-105
  3. 105
Om du svarar 3, så är vi i samma sällskap. Jämför SAOL "en dryg mil ngt mer än en mil". Helt oproblematiskt?

Om du svarar 1 eller 2, så är du en del av en språklig rörelse som sätter myror i huvudet på språkvetare. När och hur började folk tolka "drygt" som "knappt" eller "ungefär"?

Jag var helt okunnig om denna språkliga nytolkning tills jag läste professorns språkspalt:
[Två läsare frågade sina resp kolleger] "Om du blev ombedd att köpa drygt tio bullar till ett möte, hur många skulle du köpa då?"
Deras äldre arbetskamrater svarade 12 eller 13, vilket är vad jag också skulle ha sagt. Det intressanta är att flera av de yngre, födda på 80- eller 90-talet, svarade 8 eller 9.
- Lars-Gunnar Andersson: Har du stenkoll på drygt, knappt och nästan?, GP 14 september 2019

Enkla slagningar visar att fenomenet förekommit i ett antal år.
Idag har jag tillbringat dagen i chocktillstånd. Mitt väsen har utsatts för vad vi skulle kunna kalla för en semantikchock
- Ylva Byrman: Dryga metern – är det 95 eller 105 cm?, Språkbloggen i SvD 16 april 2012
Jag menar på att det kan vara ungefär en meter mer, eller mindre.
Han säger att drygt en meter är strax över en meter.
- Användaren lemlestarn på tråden Dryg, drygt, dryga..., Flashback 20 januari 2009
För mig betyder dryga samma som ca. Dryga hundralappen är alltså lite mer eller lite mindre för mig.
- Användaren thisismylife0 på tråden Drygt=lite mer eller lite mindre?, Familjeliv 22 december 2005

Hur det än gått till så är det mycket svårt att se att de nya betydelserna av "drygt" har framtiden för sig. Däremot kan de ställa till mycken oreda bland de som fått fel för sig. För "dryg" betyder lite mer, varken mer eller mindre.

Inga kommentarer: