2009-06-03

Röstning och rättstavning

Här en snabbt uppklarad missuppfattning: det verkar vara rätt många som fått för sig att om man röstar genom att skriva ett partinamn på en blank valsedel så måste man stava exakt rätt för att rösten skall räknas.

Det stämmer inte. Rösterna räknas inte av maskiner utan av människor. Dessa har i uppdrag att göra så goda och rimliga tolkningar de kan. En röst på "PIRATPARTIET!" hamnar i samma kolumn som de på "piratpartiet", "Pirat-partiet" och, gissar jag, även "(PP)". En röst på "KDS" räknas till Kristdemokraterna, trots att den gamla beteckningen inte använts på bra många år.

Man får helt enkelt anstränga sig för att hamna mellan stolarna; en röst på "Sentern" går till Centerpartiet, men en röst på "(S)entern" blir knepigare eftersom det inte framgår vad som menas. Jag är osäker på om "Högern" räknas som Moderaterna, men desto säkrare på att en valsedel med "Kommunisterna" inte kan identifieras med något särskilt parti.

Den första rösträkningen görs i kommunerna. Den är offentlig, det är bara att fråga efter vägen och ta en titt. Den andra och slutgiltiga rösträkningen görs på länsstyrelserna. Där går man igenom finlir som personröster, och så har man att ta ställning till de allra knepigaste rösterna. Men till dessa hör alltså inte lätt avgjorda som "Sossarna", "Folk-partiet" eller "mOdErAtErNa".

Mer om valfrågor, i synnerhet en rätt spridd myt, på faktoider.nu: Ogiltiga blankröster

16 kommentarer:

devadatta sa...

Man behöver heller inte röstkort om man röstar i sin vallokal på valdagen (däremot ID), och man kan ångerrösta om man förtidsröstar men ångrar sig.

Ja, jag ska vara valförrättare i år igen. :)

Andreas sa...

Praktiskt! Det skadar visserligen inte att uppmana till lite ordning och reda, men det känns bra att det är folkvett som råder.

För övrigt äger jag numera den första faktoidboken. Äntligen. :) Sambon hittade pocketutgåvan på Arlanda och köpte den som en present till mig (och till sig själv - hon blev lika fascinerad som jag blev efter den första LM-artikeln för många år sedan).

Hexmaster sa...

Ah, Legatus Mensae - det var första gången. Som jag fick en faktoid-artikel i tryck, alltså. Sånt minns man.

Bob sa...

Även räkningen på länsstyrelsen är offentlig, så det är bara att stolpa in och ta sig en stol och glo om man vill ha riktigt tråkigt i tre dagar. :P

F.ö. ska just maskiner räkna rösterna i Stockholms län, i ett pilotprojekt. Med mänsklig hjälp, såklart.

Andreas sa...

Hexmaster: Faktoiderna fångade mig redan då. Gör det mig till en tidig fan?

Om jag inte minns helt fel så hade jag själv någon sorts krönika i det numret, men det kan mycket väl vara något jag bara har fått för mig. Det var länge sen, på den tiden jag var ung och dum... :)

Hexmaster sa...

LM-artiklarna började jag med 2005. Hemsidan var då två år. Relativt tidigt fan blir det väl. :-) Och ja, jag minns dina artiklar - det var väl du som hade en ovanligt rolig farsa.

Anonym sa...

Nej. Det går inte att skriva hur som helst. Hur "slarvigt" man kan skriva på en blank valsedel varierar från val till val beroende på vad för instruktioner valförättarna får. I år ska man tydligen ha stramat upp kraven jämfört med tidigare år så att enbart vissa förkortningar (i stort sett riksdagspartiernas, av vad jag förstått) är godkända medan att det för övriga partier (Piratpartiet, Junilistan, Feministiskt Initiativ) krävs att partinamnet skrivs ut.

Hexmaster sa...

Okej - nu röstar ju vi ändå inte oftare än att man bör kunna ta sig mödan att skriva ut namnet - men för sakens skull hade det varit intressant att se hur de där riktlinjerna kan se ut. Förkortningar som "PP", "SD" och "Fi" eller "F!" tycker jag är självklara, men...

Anonym sa...

Ja, och i de flesta fall ligger det förhoppningsvis redan förtryckta valsedlar i lokalen så att man slipper skriva på blanka sedlar. Om man absolut inte vill rösta på Kalleankapartiet då förståss ;-)

Det var en valförrättare som sa att han tyckte att det var lite konstigt att exempelvis "JL" godkändes i förra valet som en röst på Junilistan men skulle inte godkännas nu i det aktuella valet.

Tycker att instruktionerna som valförrättarna har borde finnas upplagda någonstans på Valmyndighetens hemsida...

Lena Synnerholm sa...

Hur skulle ni tolka "(S)entern"

Hexmaster sa...

Som redan nämnts görs den slutgiltiga räkningen på länsstyrelserna. Där bör folk ha en mer enhetlig syn på frågor om t.ex. förkortningar än de många valförrättarna i kommunerna.

Det jag själv hört - anekdotiskt - från just en kommun är att om det entydigt framgår vad som menas, är saken klar. Förkortningar eller vad som.

Daniel sa...

Jag anser att denna faktoid är sann om man tar följande i beaktande: stora partier behandlas med mer respekt (i brist på ett bättre ord) än småpartier. Dessutom behandlas småpartier i sin tur med mer respekt om de beställt valsedlar enligt konstens regler.

Daniel sa...

Jag styrker mitt första påstående med att Nationaldemokraterna får en av deras dryga tusen röster att hamna separat för att det inledande n:et skrevs gement på en handskriven valsedel. Den andra förklarar sig själv när man ser fördelningen av rösterna på Kalle Ankas alla falanger (eller heter det falanker i detta fall?).

Daniel sa...

Jag ber om ursäkt för mitt tredje inlägg på raken, men i min läsning av EU-valets röster insåg jag att fick vi svaret på frågan "Kan använda gamla partibeteckningar?". Varken Högerpartiet (en röst; Moderatena anno 1969) eller Vänsterpartiet kommunisterna (en röst; Vänsterpartiet anno 1990) räknas till nuvarande parti. Huruvida någon skrev det äldre KD-namnet KdS (anno 1995-1996) framgår inte, alternativt har dessa räknats med dagens parti. Gränsen för godkännande är väl således ett halvdussin val.

Hexmaster sa...

Här finns en stor sammanställning över valresultatet, inklusive den brokiga kategorin "röster på partier som ej beställt valsedlar":

http://www.val.se/val/ep2009/slutresultat/rike/index.html

Få se - Nationaldemokraterna = 1329, nationaldemokraterna = 1. Och gamla VPK, Vänsterpartiet Kommunisterna = 1. Måhända här kan finnas något som behöver styras upp (någon som känner sig manad?). Då är det nog mer anmärkningsvärt att Gudrun Schyman = 31 inte räknas in bland Fi = 70434.

Men om felstavningar skulle räknas in så borde där, tycker jag, finnas påtagligt fler varianter (på "Feministiskt initiativ" t.ex.)

Så jag står i stort sett fast vid mitt påstående: stavningen behöver inte vara exakt.

Bob sa...

Ang. "Gudrun Schyman" på blank valsedel: Om man bara skriver "Gudrun Schyman" utan parti räknas det som ett (nytt) parti - "Gudrun Schyman" heter inte partiet. Man kan INTE personrösta på en blank valsedel om partiet har anmäld kandidater och har en skyddad lista, även om man skriver ut partiet sedan. "Feministiskt initiativ Gudrun Schyman" blir alltså en röst på Feministiskt initiativ, men inte på Gudrun. Om man råkar skriva "Femministiskt alternativ" eller "FI-partiet" är det en röst på Feministiskt initiativ, så lite fel får man ha.

Skriver väljaren "(S)entern" är det oklart vad väljaren vill och som valräknare kan man inte välja åt väljaren och det blir en blankröst; möjligen "övrigt parti", men varken S eller C.

Jag råder alla intresserade att mejla sin länsstyrelse och be om att få vara med och räkna rösterna till 2010, det är jätteroligt! :D