2009-06-12

Här kommer Osho!

Osho var en indisk guru ("visited this planet" 1931-1990). Han grundade en rörelse som lever och har hälsan än idag, även i Sverige; det finns gott om mer eller mindre diplomerade Osho-lärare som mycket gärna berättar mer. Deras närmaste ordentliga ashram ligger i Danmark, se www.oshorisk.dk för information, eller vad man skall det:
How can it actually be said who Osho is? Can a flower be defined, can love be bottled and sold? Can truth be contained in words? Can truth like a butterfly be caught?
Själv tycker jag att följande lilla bild säger mer än tusen sutror. Fordonet har identifierats som en Rolls-Royce Silver Spirit. På Wikipedia definieras förresten sannyasa som en sorts livsväg, "traditionally taken by men at or beyond the age of fifty years old or by young monks".

Osho greeted by sannyasins on one of his daily "drive-bys" in Rajneeshpuram, 1982.

Bild (större här) och bildtext från Wikipedia (eng.): Osho (Bhagwan Shree Rajneesh).

Sajten Osho World har en särskild sida om Osho's Rolls Royces:
And they love me so much that they are trying to have three hundred and sixty-five Rolls Royces, one for every day. And I say, Why not? A great idea!
Hittade även vad som skall vara ett genuint citat från mahatman själv, som verkligen får mig att känna mig smart: "Tvivla - därför att tvivel och ifrågasättande är ett tecken på din intelligens."

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har satsat på fel karriär :(

Intressant, hur många liknande gurur finns det tro?

MVH

Hans

aikod sa...

Jag tror det finns ett Simpsons-avsnitt där de hamnar på Oshos farm, och han åker omkring i Rolls royce.

Hexmaster sa...

Det är flera som tipsat om detta fina avsnitt (s9ep13), där de "The Movementarians" endast med stora svårigheter lyckas tvätta Homers stackars hjärna.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Joy_of_Sect

Sekten har inspirerats av en rad olika rörelser. Rollsarna är Oshos. :-)

Jerker Nordlund sa...

Vad har det här med faktoider att göra?

Swami Anand Suresh - sannyas sedan 1978.

Hexmaster sa...

Vad denna urtyp för en guru med hjärntvätts-ashrams har med faktoider att göra, hmm...

På denna blogg skriver jag om lite av varje. Mycket om faktoider, men alls inte enbart. Men nog kan religion av alla de slag räknas till faktoiderna. Det finns dessutom flera anledningar att ta upp dem: för att deras läror är korkade, uppenbart fel, eller destruktiva. Eller alltihop.

Anonym sa...

Eller så läser man på lite mer innan man kritiserar å öppnar käften. du vet inte vad du snackar om

Vilken idiot som helst kan kritisera. men att göra det när man.är påläst är inte lika lätt.
Sara

Jerker Nordlund sa...

Hittar denna gamla tråd genom en google-sökning. Så för att stävja förekomsten av faktoider vill jag fråga - vad är fel i Oshos lära ? Och hur vet du det?

Swami Anand Suresh

Hexmaster sa...

Oshos lära i sin yttre form kan sammanfattas som ljus och kärlek, finn dig själv bla bla bla. Den är ointressant.

Oshos utövade lära är manipulativ destruktiv sektlära 1A. Den går ut på att bryta ner folk, att få dem att släppa allt annat - familj och vänner, åsikter och egendom - för att få in dem i sekten, få dem att hålla kvar varann och rekrytera fler medlemmar.

Att anhängare som tillbringar sin vakna tid med att gräva i jorden och käka kall gröt någon gång ibland får ynnesten att vinka åt sin Mästare, Herre och Guru som susar förbi i en av sina hundra Rollsar med luftkonditionering, bar och eskort borde räcka som tankeställare. Andra kan läsa reportaget i DN från kursgården Baravara i Dalarna, där Ledaren konstaterade att "Om man hittar ett inre lugn, finns inget behov för det inre lugnet att skapa tumörer".

Det bästa som kan sägas om Osho är väl att han aldrig körde med Kool-Aid.

Jerker Nordlund sa...

Jag har träffat Osho två eller tre gånger och de är upplevelser som jag ofta återvänder till i tanken för att få inspiration och ny kraft. Jag tog sannyas den 18 april 1978 och bytte namn från Jerker Nordlun d till Swami Anand Suresh. Jag har aldrig grävt en fåra i jorden eller betalat ett tionde, mötena med honom var kostnadsfria men meditationerna kostade ett par kronor (5 eller 10 rupie) Jag kom när jag ville och när jag meddelade att jag skulle åka hem så svarade han "Stay forever" utan att försöka hålla mig kvar. JAg försökte återknyta kontakten med mina föräldrar efter mötet med Osho, jag slutade leta efter new age-terapier och läste istället in en fil kand i teoretisk fysik på Chalmers.

Så varför stämmer din bild av Osho så dåligt med den som jag har ?

Jerker Nordlund sa...

Det jag var mest intresserad av var dock att höra vad din syn på Oshos lära var, eftersom jag inte riktigt har fått kläm på det under de senaste 40 åren, fast jag försökt sammanfatta den i 20-sidiga skolarbeten.

Fast nu vet jag. Den är "ljus och kärlek, finn dig själv bla bla bla. "

Jag tror att han hade gillat beskrivningen. :)

Jerker Nordlund sa...

Angående cancern så verkar( en av )Oshos ståndpunkt(er) vara att sjukdomen är en naturlig del av livet och dödsprocessen

https://www.youtube.com/watch?v=7gMSzOR8Xd0