2007-09-12

Världens giftigaste djur

Påstående: De där spindlarna med jättelånga ben, harkrankar eller "pappa långben", är världens giftigaste djur — men det spelar ingen roll för oss människor, eftersom deras käkar är för små för att bita igenom vår hud.

Om jag sett mer av den här myten så hade jag lagt in den på faktoider.nu, men eftersom jag inte har det så har jag inte gjort det. För faktum är att ordningen Lockespindlar, Opiliones, inte är ett dugg giftig. Vare sig om man blir biten eller om man äter upp en. (När jag läste på snopes.com att folk blandade ihop dessa olika sorters giftighet så trodde jag nästan att det var ett skämt, vet inte exakt hur allvarligt menat nedanstående citat är men det finns alltså de som tror att det är så det ligger till.)
Den giftigaste insekten är "Pappa Långben", tror den heter harkrank. Den är dock alldeles för klen för att bita igenom människans hud. Men om man skulle käka ett gäng skulle man nog inte må så bra...
- Källa på nätet som jag låter vara anonym

5 kommentarer:

Carl Herlin sa...

Hehe den myten har jag hört en massa massa gånger. Min bror har hävdat den enormt hårt, så den har upphöjts till rejäl sanning hos honom. Nu var det ett tag sen han talade om det, så jag har glömt bort den lite, men hade jag hört den idag, hade jag nog tänkt det var en skröna.

Kurt sa...

Ja låt källan vara anonym eftersom harkrankar tillhör myggorna.

Anonym sa...

Kan inte vara allt för giftig då jag åt en sån när jag var full.

Anonym sa...

Lockespindlar saknar förmågan att producera gift, sluts ljug nu

Wulfahariaz sa...

Strängt taget är lockespindlar inte spindlar, utan en egen ordning bland spindeldjuren.