2023-05-15

Lägesrapport

Nu blir det dåliga nyheter.

Det var sensommaren 2019 som jag, till slut, fick min diagnos: Cancer, obotlig. Den gick att motarbeta såklart, men mer var inte att vänta.

Så jag fick en kur som slog tillbaka tumör och metastaster. Ett tag, tills den tappade kraft – cancer är en flexibel sjuka som kan lära sig att hantera läkemedel.

Så jag fick en kur till. Som slog tillbaka tumör och metastaser ett tag, tills den tappade kraft.

En kur till. När den också tröttnade hamnade jag i en studie där en ny metod utprovades. Den funkade inget vidare ens till att börja med. Och fler effektiva, relevanta kurer finns tyvärr inte. (Strålning och kniven har aldrig varit aktuellt.)

Nu ska jag få en behandlig som motarbetar cancern. Men som läkaren sade, de sätter inte in de bästa medlen sist. Det är en bättre än ingenting-kur.

Därvid är det.


Jag kommer att fortsätta blogga. Något ska man sysselsätta sig med, och när ork finnes är ju mina favoritsysslor redan att läsa och skriva om allt möjligt. Men oregelbundet kommer att bli normen. En och annan lördagsfråga kan dyka upp, åtminstone en och annan lördag. Och så har jag några avsnitt till poddens andra säsong i pipen, där är det inte mycket jobb som återstår.

Sådan är planen för närvarande.


11 kommentarer:

Viktor sa...

Ta hand om dig!
Kommer gärna fortsätta läsa allt du skriver på bloggen, precis som jag gjort på faktoider.nu sedan typ 2008. Men fullt förståelse för att det blir mer sällan uppdateringar, prioritera hälsan.

HJ sa...

Jag är så imponerad över allt du gjort och publicerat. Kunnigt, engagerat, lärorikt. Det finns en stor mängd material att återupptäcka, och varje nytt blogginlägg är en uppskattad bonus snarare än en infriad förväntan. Tag vara på dig.

/Håkan

Christian_Henriksson sa...

Skänker dig alla goda tankar jag kan.

Skriv när andan faller på, jag kommer att som vanligt läsa allt oavsett när och hur ofta det kommer på bloggen.

Anonym sa...

Ungefär som jag kommer också kommer göra.

Kanske kan vara folkbildande (och avkopplande för dig) att beskriva eländet mer i detalj. Både tekniskt och personligt.

Och du har fortfarande en direkt order att följa.

MVH

Hans

Mikael Parkvall sa...

Wulfahariaz' och min medkänsla tar sej ett rent konkret uttryck i att vi i detta nu gör Lördagsfrågor till varandra (jo, faktiskt!).

Hans sa...


Var är de temporära alternativfrågorna?

Hex, du är kraftig som en åsna så prova Ivermectin.

https://today.rtl.lu/news/fact-check/a/2060866.html

MVH

Hans

Anonym sa...

Förbaskat tråkigt, inte så mycket att göra. Prioritera hälsan förstås.

När det är sagt, är det förstås trist att hemsidan insomnar. Finns det några tankar kring vikarie/efterträdare? (Jag är ej själv intresserad -för upptagen och lat.) Kanske Mikael Parkvall och Wulfahriaz kunde ta över lördagsfrågan om de ändå skriver sådana saker. Bara en tanke.

Sensemaker

Kenneth Karlsson sa...

Hoppas på det bästa och att du är i goda händer.

Spito sa...

Trist som fan, mina tankar till dig och familjen. Det låter som du givet förutsättningarna har en bra plan iaf. Mvh David Eskilsson

Anonym sa...

Vik/eftr tror jag mindre på, såpass personlig som bloggen är. Men jag skulle gärna ha nån som kan städa kommentarer åtminstone ett tag, innan den låses efter säg ett år.

Kwasbeb sa...

Oj, hade missat detta. Beklagar djupt och hoppas (kanske naivt) optimistiskt på bättring. Din blogg är hemskt uppskattad.