2011-11-22

När skämt blir allvar

Vi tittar in på bloggforumet för en ny församling:

– I början gick jag ner jättemycket. Nu har det planat ut. Kan det bero på att jag åt ett äpple efter ungefär tre månader? Sen dess har jag avhållit mig.

Fysiskt far jag kanske inte illa av den lilla stärkelsen en enstaka gång, men att följa Lagen strikt är det enda som ger mig stadga. Så fort jag insåg att jag fått i mig palsternacka kändes det som att allt var förstört och att jag lika gärna kunde vräka i mig lösgodiset också.

– I dag fanns det inget jag kunde äta på lunchen så jag åt ost med smör på. Gott! Mättande!

- Ur Lena Andersson, När stärkelse blir synd, DN 19 november 2011

Kolumnen driver alltså med de sekteristiska tendenser som många observerat bland mer rabiata LCHF:are. Den utgörs av ett antal citat från ett "bloggforum", ett axplock återges ovan.

Vad Andersson kunde varit tydligare med är att citaten, såvitt jag förstår, är påhittade, inte faktiska. Det är en satir. Som visserligen följer Poes lag, enligt vilken det är svårt eller omöjligt att skilja mellan ärligt menade extrema uttalanden och parodier av desamma. Men å andra sidan kan man hitta ärligt menade utsagor som är lika vrickade som de ovan, så varför hitta på?

5 kommentarer:

Kurt sa...

"Jag råkade ut för en rolig grej, min jobbarkompis åt ost med smör på i smyg för mig innan hon fick reda på att jag äter LCHF!"

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d713089b9cb46223904787e-knepiga-situationer

Jag tror inte att de är påhittade, däremot lite lösryckta kanske.

Kurt sa...

"Ersätt mjölet med mandelmjöl och mjölken med fetaste grädden"

LCHF-våfflor

* 3 dl vispgrädde
* 5 dl mandelmjöl
* 6 ägg
* ca 25 gram smält smör

http://www.alltomlchf.se/maten/recept/vafflor/

Lena Synnerholm sa...

Jag trodde fakiskt, att citaten var äkta. Men det behöver dom tydligen inte vara. Kanske några skulle kunna ha skrivit så, men inte gjorde det?

Anonym sa...

Påhittade eller inte så hittade Lena Andersson tonen som onekligen finns på en del LCHF-forum...

Hittade en tråd där någon på allvar undrade hur mycket kolhydrater det finns i Sambal olek

http://www.lchf-forum.se/index.php?topic=4777.0

Lena Synnerholm sa...

Hon citerar (eventuellt på låtsas) en person, som i sin tur citerar Dolph Lundgren:

”När vi människor började få i oss större mängder kolhydrater – när vi lärde oss att göra bröd av odlade sädesslag – började vi också tänka skarpare och började göra tekniska framsteg som förbättrade våra levnadsförhållanden. Verktyg och maskiner uppfanns av våra kolhydratspeedade hjärnor.”
Är det någon som kan bekräfta, om Dolph verkligen skrivit så? Han heter egentligen Adolph, men vem vill bli kallad för det? Själv är jag övertygad om, att våra hjärnor började fungera sämre, när vi blev beroende av jordbruk. Om någon undrar över det, så kan jag förklara varför.