FedEx, familjär förkortning som amerikanska paket-leverantören Federal Express (som de kallade sig 1973-2000) numer antagit som sitt riktiga namn, hyser då som nu en sorts smyg-logga i sin logga.
Ser ni pilen?
Här är den. Nu ser ni den.
2010-10-22
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Dolda budskap i logotyper skall man vara mycket försiktig med, det märkte ju om inte annat P&G när personer uppgav sig se satanistiska budskap i deras dåvarande logo
http://en.wikipedia.org/wiki/Procter_%26_Gamble#Logo_controversy
Det finns ju dock många andra logotyper som också innehåller "dolda" budskap t ex Amazons logo som skall visa att de säljer allt mellan A-Z
http://www.walletpop.com/specials/hidden-meanings-in-popular-logos
Logotyper som använder sig av drosteeffekten (efter kakaomärket Droste), är ju också intressanta
http://en.wikipedia.org/wiki/Droste
Yahoo! har ju annars också ett intressant dolt budskap i sin logotype. Överallt där de använder sin logotype på nätet så kan man klicka på utropstecknet i logotypen, så spelas deras signaturjoddling!
Droste-effekten: Det är vad jag på svenska skulle kalla Tomteskur, det. :-) Fast Droste var kanske tidigare (1904)?
http://bosse67.blogg.se/images/2008/tomteskur-1_13869119.jpg
P&G-grejen var ju inget dolt budskap alls. Sådant går inte att försvara sig mot.
Då är det intressantare att se hur exempelvis Starbucks logga blev familjevänligare så sent som 1987.
http://en.wikipedia.org/wiki/Starbucks#Logo
Skicka en kommentar