I ett tidigare inlägg beskrevs blek-tvålen, för mörkhyade som vill bli ljusare.
Se här ett annat exempel på växlande ideal, eller åtminstone hur de återges i reklamens underbara värld:
Serie-strippen där lille Jimmy blir hjälpt till knubbighet av Ovaltine - "a delicious pure food concentrate, created in Switzerland" - är från 1935. På den tiden kunde visserligen undernäring även vara ett I-landsproblem, som det heter, men det som annonsen handlar om är dålig aptit i största allmänhet. Sådana annonser ser man helt sällan nuförtiden. (Däremot har självaste kakmonstret fått lägga band på sig: "A cookie is a sometimes food.")
Fast om andra annonser för samma vara är något att gå efter så borde den ömma modern vara försiktig med doseringen, för där lanseras det som ett sömnmedel: "Almost instantly you fall into a deep sleep". Sannerligen ett mirakulöst preparat.
2008-04-07
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar