I väst handlar skrönan om en vit skåpbil som påstås vara på jakt efter barn att röva bort. (Faktoider: Den vita skåpbilen)
– Den är väldigt utbredd, har funnits i åtskilliga decennier och kännetecknas av att bilen i regel är vit och inte sällan av äldre modell. Historien finns även i andra länder men där är bilen oftast svart, säger Bengt af Klintberg.- "Den vita bilen är ett skräckrykte bland barn", Helsingborgs Dagblad, 9 april 2011
Skrönan om den svarta ambulansen verkar vara särskilt spridd i östeuropa. Här är en fin genomgång av boken Cerna Sanitka, "Den svarta ambulansen", där den tjeckiske etnologen och skrön-samlaren Petr Janeček samlat material i mängd.
The myth became so widespread in the 1980s Czechoslovakia that it had to be officially debunked on Czech television. The myth appeared in different variations in the whole Soviet Block. Polish children, for instance, were threatened by a Black Volga car.- The Black Ambulance and other urban legends, Radio Praha 13 december 2007
Det hör till saken att GAZ Volga inte var för vem som helst utan användes av partitoppar, KGB med flera. Det fanns alltså en mycket verklig bakgrund till oron inför de hotfulla svarta bilarna med tonade rutor.
Genomgången tar även upp en rad andra intressanta exempel på skrönor. Som "den förgiftade bananen", där en giftorm skulle ha bitit i änden på en banan och därmed gjort den giftig – det räcker med elementär giftkunskap för att avfärda den historien. Eller han som kom till akuten med en glödlampa i munnen. Eller Pérák, en sorts superhjälte i Prag som gjorde motstånd mot den tyska ockupationen (Wikipedia: Pérák, the Spring Man of Prague).
Dessutom finns där flera fina analyser.
Urban legend can be funny - we have some legends that are very close to jokes - but most are like warnings. You have a feeling that our society is endangered by someone or something and people like to warn others. That's the main message of urban legends.Eller hur svårt det är att få till den där essensen som gör en riktigt effektiv klintbergare:
We have some urban legends that were invented by the folklorists, psychologists and sociologists, to trace the oral tradition, to trace how the story was spread, but none of them had lived for long. The collective oral tradition somehow recognizes the artificial urban legend.Eller den här betraktelsen:
... Democracy is not an ideal environment for the emergence of new legends. Contemporary Czech myths resemble more and more the global repertoire. It is an unquestionable sign that Czechs are more or less satisfied and they don’t have any serious political or economic problems to deal with.Det kan påpekas att artikeln är från 2007. Månne det blivit ett folkloristiskt uppsving sedan dess, om inte där så på andra håll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.