2017-08-30

Fake news av misstag

Sharknado (2013) är en film från The Asylum, dock utan att vara en oblyg plankning (se bloggposten Fejkfilm om deras mest kända koncept). Handlingen går i korthet ut på att hajar blåser in i Los Angeles och börjar härja. Den har fått betyg à la "så dålig att den är bra" och kultstämpel, och är märkvärdigt vanlig på exempelvis Twitter. Som till exempel en scen där hajar simmar omkring i ett översvämmat shoppingcenter. Någon tog sig för att flytta en av hajarna till en översvämmad väg, vilket blev en pålitlig och ganska ofta använd meme.

Så när Harvey slog till så tog en viss @Jeggit fram bilden och ... Ja, läs själva:
Someone, as someone always does during a hurricane or a heavy flood, had put the darn thing up on Twitter again. Here’s what I did: I downloaded the image, recomposed what I thought was a rubbish tweet, and pressed the blue "tweet" button. Frittering about online, I finished my coffee, and got on with the day.
- Jason Michael McCann: Accidental ‘Fake News’ Experiment, Random Public Journal 29 augusti 2017

Några timmar senare kontaktades han av Buzzfeed. Tweetet hade delats tiotusentals gånger och redaktören hade några frågor.
Did I know it was fake? Of course! It’s a meme. Even he knew that. Do I take any responsibility for disseminating misleading information? What?! No! It’s a cat video. Will I delete it now that I am the most hated man in America? That was a toughie.
McCann är journalist och fann den oväntade responsen mycket intressant. Han hade ca 1300 följare och aldrig fått i närheten lika stor respons någon annan gång; varför slog just denna igenom? Och därtill en sliten bild som postats många gånger förr? Varför tog sig stora mediekanaler som New York Times sig tid att förklara att nej, hajar simmar inte omkring på vägarna? Och varför var folk så arga på honom? Sådant är inte bara mycket intressantare än ännu en trött meme, utan även mycket viktigare, eftersom det säger en hel del om hur vi fungerar och hur vi kan bli lurade.
What it is, is bubble gum for the brain. But what we are missing is that this is precisely how the media – the “real” or “mainstream” media – has operated for decades. Now these techniques of mass anaesthesia are being used – thanks to the internet and social media – by people and organisations that have more sinister messages to spread than shark memes, and if this tweet did all this in one day, imagine what is being done by well-funded, highly-ideological, and heretofore fringe extreme right-wing political groups.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.