I Tjuren Ferdinand (1938) finns en figur som inte bara ser ut som Groucho Marx, utan även går på det sätt som bara Groucho Marx gör. Det fick mig att tro att paraden utgörs av Hollywood-stjärnor. Jag kände visserligen inte igen fler, men så är jag också obevandrad på området.
Men där hade jag fel.
Though it won an Academy Award for best animated short subject, Walt Disney's 1938 cartoon Ferdinand the Bull seems better known among Disney enthusiasts and historians for its use of caricatures of Disney animators, then working at the studio.
- Animated Animators, bloggen 2719 Hyperion, 14 februari 2009
Frank Thomas och Ollie Johnston var två av Disneys elit, the nine old men. De har berättat om paraden och namngett deltagarna. Idag skulle vi kanske kalla det hela ett påskägg, som dolda budskap i exempelvis dataspel – gubbarna är visserligen inte dolda, men det är heller inte precis självklart vilka de föreställer, om man inte har koll på animatörerna på Disney.
Hamilton Luske (1903–1968) var den främste, och fick också gå först. Han regisserade en lång rad filmer, bland annat Lady och Lufsen (för att ta en med jul-koppling).
Jack Campbell (1896–1961) var Luskes assistent. Jämfört med de andra som räknas upp här höll han mest till i bakgrunden och det finns mycket mindre skrivet om honom.
Fred Moore (1911–1952). Gav firmans överlägset största stjärna, Musse Pigg, en översyn inför Fantasia (1940), och skapade därmed den look som densamme i stort sett har än idag. Internt – absolut inte externt – var han mest känd för sina "Freddie Moore Girls" (googla själva).
Art Babbitt (1907–1992) – inte Groucho, trots gångstilen; jag antar att det var ett visuellt skämt med en tecknare som påminde om Marx-brodern. Ett av de tyngsta namnen hos Disney vid den här tiden, och ett av de bäst betalda; löneskillnaderna var mycket stora. Gifte sig med en viss Marjorie Belcher, som vi på sätt och vis alla har sett – de träffades när hon dansade fram ritunderlag för Snövit. Hans mest kända skapelse torde vara Långben.
De två första picadorerna verkar inte ha haft några särskilda förebilder.
Bill Tytla (1904–1968) var också ett av de tyngsta namnen hos Disney. Skapade Dumbo med inspiration från sin lille son. Slutade efter en strejk 1941. Den hade satts igång av Babbitt, som slutade i samma veva. (Walt hade absolut ingenting till övers för fackföreningar och slikt.) Hans speciella ridstil kanske är ett försök av Kimball att fånga hans arbete som animatör: En klassiskt skolad konstnär som alltid försökte att göra sitt bästa, oavsett omständigheterna.
Walt Disney (1901–1966) – eller..?
It was rumored that Walt thought the matador was a caricature of himself, but the animator [Kimball] quickly denied giving the character any resemblance to his boss.
- Thomas & Johnston
Varje ev likhet mellan Walt och matadoren är alltså ett rent sammanträffande och ingenting annat.
Tack till Ulf Käck.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.