2011-07-03

1901 års flygmaskiner

Flygmaskiner för de som har råd

För tvåtusen dollar får du en flygmaskin på den öppna marknaden

Bridgeport, Connecticut, 17 november - Inom ett halvår kommer en flygmaskin att börja säljas för $2000, om Gustave Whitehead från staden får som han vill. Mr Whitehead säger att han har fått projektet finansierat och är säker på framgång. Han har nu femton mekaniker i arbete.

För sex månader sedan gjorde Whitehead, vars namn är anglifierat från Wilskopf [sic; de menar Weisskopf], de första testerna av en maskin, vars principer tillämpats i en modell som han säljer till envar som är intresserad. Whitehead avslöjar inte namnet på den som pengarna kommer ifrån, men han har ofta besökt verkstäderna och sägs bo i New York. Maskinen drivs med ånga och mycket stora [immense] vingar och en propeller för den genom luften. En bil används för att få upp den i luften.

Whitehead berättar att när han först fick idén till en flygande maskin hade han tänkt på hur fåglar springer en kort sträcka för att få fart innan den lyfter, och därför tog han till bilen. Han är säker på att hans maskin kan komma upp i 70 km/h och säger att han redan färdats så fort i hans gamla modell. Maskinen kommer, säger uppfinnaren, att kunna ta sex personer.

- The San Francisco Call, 18 november 1901

Tysk-amerikanen Gustave Whitehead sägs ha lyft med en flygmaskin i augusti 1901 och några gånger därefter. Påståendet cirkulerade som synes vid denna tid, men inte i närheten så mycket som man hade kunnat förvänta sig. Snart nog skulle han glömmas bort, och han verkar inte ha arbetat för att få upprättelse; han dog 1927.

Däremot fanns och finns det andra som stred för honom. Som han som 1934 intygade att han och Whitehead redan 1899 flugit en halv mile i en ångdriven flygmaskin. Eller Stella Randolph som i flera böcker argumenterade för att Whitehead borde tillskrivas den ära som annars ges bröderna Wright. Whitehead-apologeterna är en sorts flyghistorisk Västgötaskola; de är få och har klent på fötterna, men hittar då och då folk som är nyfikna på det förment omstörtande budskapet.


Whitehead med sin lilla dotter intill Maskin nr 21: "the very image of how a proper flying machine of that time should appear".

Hur var det med beläggen då? Tidningen American Inventor utlovades fotografier, av "Maskin nr 22" i luften. Whitehead hade tagit bilder i januari 1902 men tyckte inte att de hade blivit tillräckligt bra för att publiceras. Eller var det för att han föredrog att flyga på natten för att undvika folksamlingar? Eller, för att ta hans mest briljanta argument, så gick det inte att fotografera hans flygande maskiner eftersom de gick för fort ...

Ifall det inte har framgått så ansluter jag mig till konsensus i branschen: Gustave Whitehead var en habil men inte briljant konstruktör, han hade avgjort mytomana drag, och berättelserna om hans flygturer 1899, 1901 och 1902 är påhitt.

Artiklar som den från 1901 kan tolkas som att pengar kunde ha varit ett motiv för att frisera sanningen. Jag har inte sett att detta tagits upp i nämnvärd omfattning i debatterna.


Utöver självklara Wikipedia rekommenderas sajten Flying Machines (citerad i bildtexten ovan) för läsning om Whitehead, som verkar ha varit minst lika märklig som några av hans maskiner.

Fler fotnoter i flygets tidiga historia i bloggposten Den första flygmaskinen - inte.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.