Ängeln sa till Percy att hans hus ligger på 1120 km nivån och erbjöd honom att få se det. De steg in i "den helige Andes hiss" som tog dem fram till dörren på hans hus. Hela dörren var besatt av enorma diamanter och hela huset var av guld.
Pastor Percy Collet kom 1982 till himlen - och tillbaka, ovanligt nog, efter några dagar. Himlen är faktiskt en planet, jättejättelångt borta och med en omkrets på 3 218 000 km. Man får begära landningstillstånd av en "navigationsängel", och ... Sen är det långt fler och galnare detaljer än korta citat kan återge.
När själar har vunnits för Jesus, kungörs detta i himmelen. Då blåses trumpeter och bjällror låter ovanför Guds tron. Då och då säger Gud till 500.000 änglar att blåsa i sina 4,5 meter långa trumpeter! När de har spelat färdigt börjar Gud att tala.
Amkoff återger fler visioner av himlen. Jesse Duplantis var där några timmar, och blev mer fascinerad av människorna än guldgatorna (just så). Möblerna är gjorda av guld och trä och kan tala, änglar undervisar i kryddodling, där finns trianglar på vilka man kan spela alla toner, och så vidare.
Olof Amkoff: Himlakul!
Är det en parodi? "Tidningen MAD läser Swedenborg"? Tyvärr. Collett och Duplantis berättelser är deras egna; jag vet inte om de tror på sina egna historier. En som verkar göra det är Olof Amkoff. Måhända han tycker sig veta, eftersom han själv är en profet. Han har sin (inte särskilt väluppdaterade) hemsida rubricerad "Modern kristen tro", vilket redan det är en lögn.
OK, bland hederliga profetiska syner, homofobi, EU-kritik m.m. så finns några udda blomster jag inte tror jag sett förut - lite nyskapande i patologiska religionsfacket? Som t.ex. denna utläggning där jag får intrycket av att "vilddjurets märkning" är inplanteringar à la vaken.se:
Till slut kommer hela världen att ha två klara alternativ att välja mellan: Vilddjursriket med obligatorisk 666-märkning eller den sanna kristna Församlingen med fullt mått av den helige Andes nådegåvor och frukt i funktion, med en egen parallellekonomi som bygger på kärlek mellan alla troende, och som sagt med dagliga bespisningsunder och egendomsgemenskap.
Fråga Olof: Inplanterade chip
Men det märkligaste av allt är ändå detta: De allra flesta är överens om att berättelserna Amkoff återger är galenskap och/eller hittepå, men meningarna går isär på ett helt annat sätt beträffande likvärdigt material från folk som Johannes, Muhammed, Joseph Smith och Rudolf Steiner. Vari ligger skillnaden? Säg det, den som kan.
"De allra flesta är överens om att berättelserna Amkoff återger är galenskap och/eller hittepå, men meningarna går isär på ett helt annat sätt beträffande likvärdigt material från folk som Johannes, Muhammed, Joseph Smith och Rudolf Steiner. Vari ligger skillnaden? Säg det, den som kan."
SvaraRaderaBristen på poetisk kraft hos Amkoff kanske. Hissar och navigationsänglar i himmelen är en rätt smaklös blandning av det sakrala och det profana. Jag tror att den estetiska dimensionen spelar stor roll i spridandet av myter och religioner. (Tyvärr -själv önskar man ju att folk skall ta ställning till sanningshalten på litet mer rationella grunder än den estetiska.) Själva den poetiska kraften och skönheten i Muhammeds recitation skall ha spelat stor roll för dess spridning.
Sensemaker
Min något cyniska åsikt är att den huvudsakliga skillnaden består av ett organiserat prästerskap. Man kan naturligtvis som Sensemaker föra fram estetik och budskapets innehåll som viktiga faktorer - Men inga är så bra på att sprida och [om]tolka ett budskap som några vars levebröd hänger på antalet proselyter.
SvaraRadera