2022-08-28

Watkins jättetorn

-  Ur Descriptive Illustrated Catalogue of the sixty-eight competitive designs for the Great Tower of London (1890)

Den här bilden har cirkulerat med beskrivningen "Förslag på utformning av Eiffeltornet". Man kan fundera på varför en sådan sammanställning skulle innehålla så mycket engelska. Eller så många engelska arkitektkontor.

Nu behövde man inte utlysa en tävling för att få in förslag på utformning av Eiffeltornet. Gustave Eiffel var själv ingenjör och arkitekt och hade idéer och kompetens så det räckte. Vad bilden visar är förslag på ett jättetorn i London.

Sir Edward Watkin hade blivit känd och förmögen på tidens säkraste sätt att bli åtminstone förmögen på: järnvägar. Han satt i styrelserna för inte mindre än nio järnvägsföretag. Och han var van vid att tänka stort.

Förslaget går ut på ingenting mindre än att anlägga en direkt jernvägslinie mellan London och Indien [via Gibraltar och Nordafrika]. Om man mellan Dover och Calais skulle bygga en tunnel eller ej ha förslagsställarne ej med bestämdhet yttrat sin mening om.

- SvD 23 juli 1889

Järnvägslinjen väckte mindre uppmärksamhet än förslaget på en tunnel – inte för att det var det första eller sista – och länge var det i det sammanhanget Watkins namn oftast nämndes.

Våren 1889 stod världens högsta torn färdigt. I Paris, irriterande nog. Många runt om i världen började fundera på hur man skulle kunna trumfa järnladyn (la dame de fer var ett begrepp långt före Thatcher). En av dem var Sir Edward.

- South Wales Daily News, 27 augusti 1889

Redan 1890 utlystes en tävling där arkitekter och ingenjörer fick skicka in förslag på hur Londons, kungarikets och världens högsta torn skulle se ut. Och förslagen flödade in. Katalogen har med 68 tävlande, med prisbilder och allt, och då hade man redan gallrat.

Den segrande utformningen från Stewart och Maclaren belönades med 500 guineas. Sedan återstod detaljer … Som att man reducerade antalet "ben" från åtta till fyra, vilket blev lite billigare. Året därpå satte man spaden i Wembley Park.

Watkins torn skulle inte bli en fristående attraktion utan vara en viktig del av Wembley Park. Parken öppnade för allmänheten 1894. Där fanns redan mycket att underhålla sig med, men snart skulle det bli ännu bättre. På tornets plattformar skulle man kunna hitta restauranger, hotell, teatrar, affärer, turkiska bad, affärer och trädgårdar, och naturligtvis ha en vidunderlig utsikt över världens mesta stad. Framtidsscenariot visar hur det hela skulle te sig, sett från järnvägsstationen – givetvis fanns där en järnvägsstation – sydost om parken.

Grunden är nu lagd till det Eiffeltorn, som ska uppföras i London. Tornet skall resas i Wembergparken och kommer efter den ingeniör som konstruerat det, sir Robert Watkin, att kallas Watkintornet.

- SvD 17 december 1891

Man kan fundera på Watkins reaktion om han sett sin blivande skapelse beskriven som "ett Eiffeltorn" …

Watkins blivande torn jämfört med Eiffeltornet. I katalogen anges höjden till jämna 1200 fot vilket blir 365 meter. På Wikipedia uppges 358 m, på framtidsbilden ovan 350 m. Svenskans uppgift nedan kan nog avfärdas. Det andra tornet är enklare: Eiffeltornet var 324 m fram till mars i år, då det fick en ny och högre antenn högst upp. (Det "egentliga" Eiffeltornet är 300 m. Tornbyggare inräknar gärna spiror, antenner och annat förhöjande plock på sina byggnader.)

Wembley Park sedd norrifrån. Parkens namn och sportinriktningen har behållits, även om det hela inte ser ut som en park idag. Mitt i bilden Wembley Stadium, vars båge är 133 m hög.

Bygget gick utmärkt. Ett tag.

Watkins jettetorn i London är nu så långt hunnet att stengrunden är färdig och man skall börja att uppsätta sjelfva jerntornet. Tornet skall få en höjd af 442 meter.

- SvD 18 november 1892

Eiffeltornet byggdes på 22 månader. Det stod snart klart att Watkins torn skulle ta längre tid. När tornet fick färre ben ökade trycket från varje ben, och man fick tidigt problem med sättningar. Bolaget som skulle bygga tornet fick ekonomiska problem, och därtill blev Sir Edward sjuk (han dog 1901). Den första delen av tornet stod klar 1895, och det skulle visa sig bli den enda. Bolaget upplöstes 1899.

Det som blivit klart hette officiellt Wembley Tower, inofficiellt Watkin's Folly. Man kunde gå upp (mot betalning) och njuta av utsikten. Notera tältet; jag vet inte vilka förnöjelser som erbjöds. Denna byggnad kunde ses vida omkring och påminde ständigt londonborna om det misslyckade försöket att slå Frankrike.

Tornet stängde 1902 av säkerhetsskäl. Lite senare revs det. Efter att ha läst samtida beskrivningar har jag fått intryck av att få saknade det.

The tower at Wembley Park is to follow the Great Wheel to the old-iron yard. Its designer, Sir Edward Watkin, wished to equal the Eiffel Tower, but enthusiasm and material waned long before the top was reached, and it was known locally as the Blighted Hope. It was calculated to draw Bank Holiday crowds to Wembley like a beacon, but Londoners never loved it for itself alone, and its rusted bolts are being dragged down now in sorrow to the scrapheap. Its material has been sold, and a firm of Manchester demolishers has the work in hand. The tower will take nearly a year to rase to the ground, and the Metropolitan Railway has sidings ready for its piecemeal removal.

- Northern Daily Telegraph, 22 augusti 1906

1923 öppnade Wembley Stadium på platsen. Dagens stadium (öppnat 2007) finns också på samma plats där Watkins rekordtorn var tänkt att stå.


Källor:

I AFP-artikeln hos RTL nämns @HoaxEye. Twitter-kontot drivs av Janne Ahlberg i Finland och rekommenderas för av alla med minsta intresse av fejk och fusk.


Tipstack till Hans.


2 kommentarer:

  1. Och minst ett svenskt förslag, Från Göteborgs Mek Werkstad (senare Götaverken)

    https://rapidnotes.files.wordpress.com/2018/03/great-tower-no-8.jpg

    SvaraRadera
  2. Minsann! Underbart. Med tanke på tornets öde var det väl lika bra att den äran inte gick till Göteborg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.