- Järnvägskorsning vid Idenor utanför Hudiksvall (Från Sveriges Järnvägsmuseum, hittad hos Gunnar Ekeving: Vägskydd)
Länge fanns det järnvägskorsningar där grindarna gick över spåren. När det kom ett tåg fick de öppnas, vilket gjordes manuellt. Det finns inte så få notiser om tåg som krossat grindar som ingen öppnat. Fast det värsta var när banvakter eller andra öppnade grindarna alldeles för sent och kom emellan. Många otäcka olyckor gick till på det viset.
... Några spillror af densamma jemte Olsson blefvo hängande och släpade med ett längre stycke.
- DN 26 oktober 1872
- Notisen från SvD 10 november 1900 minner även om när man åkte tåg på Gotland
Det fanns även korsningar där grindarna gick över vägen på det sätt vi är vana vid, som förbipasserande fick öppna och stänga. Sådant var man van vid. Färder utmed vägar innebar mycket länge ett evinnerligt stannande för att öppna och stänga grindar, eller utdelande av grindslantar till barn som ställde upp.
Framåt 1900-talet började automatiska lösningar införas, där grindarna öppnades eller stängdes inför ankommande tåg. Och vid samma tid började grindarna över allmänna vägar att försvinna.
Åtminstone till mitten av 1950-talet var det banvaktens arbete att stänga bommarna över landsvägen strax innan tåget kom. Min far som tog körkort på 1940-talet brukade tala om att körläraren sagt att man skulle sakta ner och noga se sig för innan man korsade en järnväg. Man skulle inte förlita sig på bommarna för banvakten kunde ha glömt eller blivit sjuk alternativt så kunde automatiken ha hakat upp sig.
SvaraRaderaIntressant. Jag borde ha hittat om det fanns men jag söker historisk statistik om antalet dödade och skadade gärna parat med tågkilometer. Någon?
SvaraRaderaMVH
Hans